k 2018

Entering the Realms of the Unspoken : Angela Carter’s Narrative Innovation and a New Type of Feminism

ZUSKINOVÁ, Barbora

Základní údaje

Originální název

Entering the Realms of the Unspoken : Angela Carter’s Narrative Innovation and a New Type of Feminism

Autoři

ZUSKINOVÁ, Barbora (703 Slovensko, garant, domácí)

Vydání

The Changing Aesthetic of Innovation, Salzburg Easter School – PhD-Forum in the context of the Salzburg Easter Festival 2018, 19-23 March, Salzburg University, 2018

Další údaje

Jazyk

angličtina

Typ výsledku

Prezentace na konferencích

Obor

60206 Specific literatures

Stát vydavatele

Rakousko

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Odkazy

Kód RIV

RIV/00216224:14210/18:00102795

Organizační jednotka

Filozofická fakulta

Klíčová slova česky

inovace v umění; Angela Carter

Klíčová slova anglicky

innovation in art; Angela Carter

Štítky

Příznaky

Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 23. 1. 2019 09:03, Mgr. Jana Pelclová, Ph.D.

Anotace

V originále

There sometimes seem to appear oppositional tendencies in the will to accept innovation as a necessary fuel for the progress in art. Whether it comes to innovative techniques in visual art, new approaches towards theatrical settings, or the audacity to portray that which should stay hidden, critical responses differ, dividing the audience into those who grasp the sometimes-surprising transformation and those who fail to accept the necessity of innovation. Many famous artists were innovators in their field, transgressing the boundaries that were previously given. Such is the case of the British magical realist Angela Carter, whose transformation of fairy tales into erotic horror stories professes innovation in the narrative as connected to feminist ideology. Carter’s aim in writing was that of demythologising, which she succeeded at with her surprisingly naturalistic narrative portrayals of female characters as liberated and sexually autonomous beings. Rather than having victimised them, Carter shifted the focus from the previously male-dominated desire to that of a female. This paper will examine how Angela Carter opens the door to a new kind of feminism through her narrative, objectifying her ideological position in the fictional characters from her novels and short stories. Similarly to La Tosca, Carter’s writing invited ambiguous reception at the time of its birth.

Návaznosti

MUNI/A/1003/2017, interní kód MU
Název: Profilace výzkumných zaměření v anglofonní lingvistické a literární vědě III (Akronym: PROVYZAN III)
Investor: Masarykova univerzita, Profilace výzkumných zaměření v anglofonní lingvistické a literární vědě III, DO R. 2020_Kategorie A - Specifický výzkum - Studentské výzkumné projekty