J 2018

Die Rolle von kontrastmittelverstärktem „pulse inversion harmonic imaging“ (CEUS) und kontrastmittelverstärkter Computertomographie (CECT) bei der präoperativen Diagnose von renalen Raumforderungen

KLEZL, P., M. KASPAR, J. KLECKA, R. RICHTEROVA, O. STANC et. al.

Základní údaje

Originální název

Die Rolle von kontrastmittelverstärktem „pulse inversion harmonic imaging“ (CEUS) und kontrastmittelverstärkter Computertomographie (CECT) bei der präoperativen Diagnose von renalen Raumforderungen

Název anglicky

The role of contrast-enhanced pulse inversion harmonic imaging (CEUS) and contrast-enhanced computed tomography (CECT) in the preoperative diagnosis of renal lesions

Autoři

KLEZL, P. (203 Česká republika), M. KASPAR (203 Česká republika), J. KLECKA (203 Česká republika, garant), R. RICHTEROVA (203 Česká republika), O. STANC (203 Česká republika), A. BURGETOVA (203 Česká republika), D. FISCHEROVA (203 Česká republika), Ladislav DUŠEK (203 Česká republika, domácí), G. POPKEN (276 Německo) a F. ZATURA (203 Česká republika)

Vydání

Der Urologe : Zeitschrift für klinische und praktische Urologie. Berlin, Springer, 2018, 0340-2592

Další údaje

Jazyk

němčina

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

30217 Urology and nephrology

Stát vydavatele

Německo

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Impakt faktor

Impact factor: 0.550

Kód RIV

RIV/00216224:14110/18:00102801

Organizační jednotka

Lékařská fakulta

UT WoS

000425288100007

Klíčová slova anglicky

Contrast-enhanced ultrasound; Harmonic imaging; Computed tomography; Renal tumor; Ultrasound

Štítky

Příznaky

Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 9. 2. 2019 22:07, Soňa Böhmová

Anotace

V originále

Zielsetzung Präoperative Analyse struktureller und funktioneller Veränderungen renaler Tumoren unter Einsatz von kontrastmittelverstärktem „pulse inversion harmonic imaging“ (CEUS) und kontrastmittelverstärkter Computertomographie (CECT). Material und Methoden Prospektiv wurden Patienten beim Verdacht maligner renaler Läsionen mithilfe von CEUS und CECT unter den Bedingungen des vordefinierten Studienprotokolls untersucht. Alle malignomverdächtigen Nierenläsionen wurden einer histopathologischen Untersuchung unterzogen. Die als benigne gewerteten Läsionen wurden entsprechend dem Studienprotokoll weiterverfolgt. Die Genauigkeit von CEUS und CECT gegenüber der endgültigen Histologie oder den Follow-up-Ergebnissen sowie der statistisch signifikante Unterschied zwischen beiden bildgebenden Techniken wurden berechnet.

Anglicky

Objective. The preoperative assessment of structural and functional changes in renal tumors using contrast-enhanced pulse inversion harmonic imaging (CEUS) and contrast-enhanced computed tomography (CECT). Materials and methods. All consecutive patients referred to two tertiary hospitals for surgery on suspicion of a malignant renal lesion, who had been examined under the predefined study protocol using CEUS and CECT, were prospectively included in the study. All renal lesions suspected of being malignant were subjected to histopathological examination. Lesions expected to be benign were followed up according to the study protocol. The accuracy of CEUS and CECT with the final histology or follow-up results and the statistically significant difference between the two imaging techniques was calculated. Results. Over a period of 3 years (2008-2011), 68 of 93 patients examined met the study criteria. The prevalence of malignant tumors in the study was 72%. Fifty four (79%) patients underwent surgery and had a histologically confirmed renal tumor (clear cell carcinoma 45, urothelial papillocarcinoma 4, angiomyolipoma 1, oncytoma 3, xanthogranulomatous pyelonephritis 1) and 14 (21%) patients underwent regular followup. Specificity, sensitivity and area under the curve (AUC) reached 57.9%, 98% and 0.779 for CEUS and 52.6%, 98% and 0.753 for CECT. Conclusion. The results show that both imaging methods can reliably rule out malignant disease due to absence of enhancement. Taking into consideration that CEUS can be carried out without severe risk or discomfort, it is time to reconsider CEUS as the method of choice for diagnosis, while CECT should be reserved for staging.