2017
Zkušenosti absolventů oboru Učitelství pro mateřské školy aneb „Na co mě vysoká škola (ne)připravila“
SYSLOVÁ, Zora a Libuše PARMOVÁZákladní údaje
Originální název
Zkušenosti absolventů oboru Učitelství pro mateřské školy aneb „Na co mě vysoká škola (ne)připravila“
Název anglicky
Experience of graduates in the field of Teaching for kindergartens or "What did my college (not) have prepared for me"
Autoři
SYSLOVÁ, Zora (203 Česká republika, garant, domácí) a Libuše PARMOVÁ (203 Česká republika, domácí)
Vydání
Magister Reflexe primárního a preprimárního vzdělávání ve výzkumu, Olomouc, Univerzita Palackého v Olomouci, 2017, 1805-7152
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Článek v odborném periodiku
Obor
50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Odkazy
Kód RIV
RIV/00216224:14410/17:00102813
Organizační jednotka
Pedagogická fakulta
Klíčová slova česky
absolvent; adaptační období; ohnisková skupina; předškolní vzdělávání; začínající učitel.
Klíčová slova anglicky
graduate; adaptation period; focal group; preschool education; novic.
Příznaky
Recenzováno
Změněno: 18. 3. 2019 15:58, Dana Nesnídalová
V originále
Předložená studie přináší do odborného diskurzu téma přípravného vzdělávání učitelek mateřských škol v terciární úrovni pohledem absolventek tohoto studia po roce v praxi. Cílem studie je zjistit, jak jsou absolventky Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity (ne)připravené na praxi učitele v mateřské škole, ale současně také, jak jsou mateřské školy připraveny na začínající učitele a jakou podporu jim poskytují. Prostřednictvím audio nahrávek tří ohniskových skupin byla získána data, která byla dále kvalitativně analyzována v programu Atlas.ti. Výsledky naznačují, že absolventky jsou dobře připravované na individualizované diferencované vzdělávání, na druhé straně pociťují nedostatky v komunikačních a administrativních dovednostech. Tyto obtíže při nástupu do zaměstnání potvrzují u absolventů vyšších úrovní vzdělávání také další výzkumná zjištění. Stejně tak je tomu i v nedostatečné podpoře noviců ze strany mateřských škol.
Anglicky
The presented study brings into the professional discourse the theme of the initial education of pre-school teachers at the tertiary level by the graduates of this study after a year in practice. The aim of the study is to find out how graduates of the Faculty of education of Masaryk University are (not) prepared for the practice of a pre-school teacher, but also how kindergaten are ready for starting teachers and what support they provide. Through the audio recordings of the three focal groups, data was obtained which was further qualitatively analyzed in Atlas.ti. The results suggest that graduates are well prepared for individualized differentiated teaching, on the other hand, they experience weaknesses in communication and administrative skills. These on-the-job difficulties confirm further research findings among graduates at higher levels of education. The same is true of the lack of support for novices by kindergartens.