2018
Searching for Ideal Price Discrimination in the History of Opera: Lottery as a Way to Get a Consumer Surplus
SVOBODA, FrantišekZákladní údaje
Originální název
Searching for Ideal Price Discrimination in the History of Opera: Lottery as a Way to Get a Consumer Surplus
Název česky
Hledání modelu dokonalé cenové diskriminace v dějinách opery: Loterie jako cesta k dosažení spotřebitelského přebytku
Autoři
SVOBODA, František (203 Česká republika, garant, domácí)
Vydání
Musicologica Brunensia, Brno, Masarykova univerzita, 2018, 1212-0391
Další údaje
Jazyk
angličtina
Typ výsledku
Článek v odborném periodiku
Obor
60500 6.5 Other Humanities and the Arts
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Kód RIV
RIV/00216224:14210/18:00103021
Organizační jednotka
Filozofická fakulta
UT WoS
000446502100010
Klíčová slova česky
cenová diskriminace; spotřebitelský přebytek; dějiny opery
Klíčová slova anglicky
price discrimination; consumer surplus; opera history
Štítky
Příznaky
Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 18. 4. 2019 08:38, Mgr. Igor Hlaváč
V originále
The present paper discusses a hypothetical but markedly interesting and effective form of price discrimination stemming from the evolution of opera as a distinctive cultural subdomain. The first chapters of the text describe in detail the origins of the genre and institution, characterising concurrently the genesis of partial price discrimination measures to yield the maximum consumer surplus possible. Opera apparently epitomises a prime example illustrating the business model based on price discrimination: unlike, for instance, drama as another category of theatrical entertainment, opera has always been accompanied by high costs, and effectively implemented price discrimination thus became a vital component of the relevant economic framework. The second section of the article then proposes a theoretical concept that exploits the individual discrimination methods applied within opera and that, using the lottery principle, exhibits a potential to acquire full consumer surplus.
Česky
Tento článek je věnován hypotetické, avšak velmi zajímavé formě mimořádně efektivní cenové diskriminace, jejíž počátek je spojen s rozvojem opery jako svébytné kulturní instituce. V první části jsou podrobně popsány historické počátky opery jako žánru i jako instituce, a souběžný vývoj dílčích cenově diskriminačních opatření, určených k získání maximální části spotřebitelského přebytku. Opera je patrně jedním z nejlepších příkladů obchodního modelu, založeného na cenové diskriminaci, neboť byla jako žánr vždy extrémně nákladná (na rozdíl od činohry) a proto se pro ni stalo efektivní uplatňování cenové diskriminace životně důležitou součástí jejího hospodaření. Druhá část článku je věnována teoretickému konceptu, který navazuje na jednotlivé metody cenové diskriminace v opeře uplatňované, a který - s využitím principu loterie - má potenciál získat plný přebytek spotřebitele.
Návaznosti
MUNI/FR/1128/2018, interní kód MU |
|