D 2018

Sociální inovace jako základní prvek rozvoje sociálního podniku

WILDMANNOVÁ, Mirka

Basic information

Original name

Sociální inovace jako základní prvek rozvoje sociálního podniku

Name in Czech

Sociální inovace jako základní prvek rozvoje sociálního podniku

Name (in English)

Social innovation as a basic element of social enterprise development

Authors

WILDMANNOVÁ, Mirka (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)

Edition

1. vyd. Brno, XXI. mezinárodní kolokvium o regionálních vědách, p. 740-747, 8 pp. 2018

Publisher

MUNI PRESS

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Stať ve sborníku

Field of Study

50204 Business and management

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Publication form

storage medium (CD, DVD, flash disk)

References:

RIV identification code

RIV/00216224:14560/18:00103053

Organization unit

Faculty of Economics and Administration

ISBN

978-80-210-8969-3

UT WoS

000583803900098

Keywords (in Czech)

Sociální inovace - sociální podnik - konkurenceschopnost

Keywords in English

Social innovation social entrepreneurship competitiveness

Tags

International impact, Reviewed
Změněno: 18/6/2018 14:23, Ing. Mirka Wildmannová, Ph.D.

Abstract

V originále

Sociální inovace mají zásadní význam pro ekonomický a sociální rozvoj společnosti. Sociální inovace jsou poměrně starším fenoménem, avšak do popředí pozornosti a diskusí se začaly dostávat až v posledních letech. V České republice je zavádění sociálních inovací podpořeno projekty z Evropského sociálního fondu, stejně tak rozvoj sociálních podniků. Sociální podniky jsou v dnešní době považovány za jeden z typických reprezentantů sociálních inovací. Cílem příspěvku je ověřit tezi, zda jsou sociální podniky inovativní a zároveň odpovědět na otázku, do jaké míry vybrané sociální podniky využívají pravidelně sociální inovace. Výzkum byl realizován na vzorku sociálních podniků v České republice a na Slovensku. Z dotazníkového šetření vyplynulo, že sociální podniky jsou nuceny inovovat, aby si udržely konkurenceschopnost na trhu a zároveň si udržely zájem svých zákazníků.

In English

Social innovation is essential for the economic and social development of society. Social innovation is a relatively old phenomenon, but to the forefront of attention and discussion have only begun to get in last years. In the Czech Republic, the implementation of social innovation is supported by projects from the European Social Fund, as well as the development of social enterprises. Social enterprises are nowadays regarded as one of the typical representatives of social innovation. The aim of the paper is to verify the thesis that social enterprises are innovative and at the same time to answer the question of the extent to which selected social enterprises regularly use social innovations. The survey was carried out on a sample of social enterprises in the Czech Republic and Slovakia. The questionnaire survey showed that social enterprises are forced to innovate in order to maintain their competitiveness on the market while retaining the interest of their customers.

Links

MUNI/A/1018/2017, interní kód MU
Name: New Public Governance, co-production and hybridity phenomenon
Investor: Masaryk University, Category A