k 2018

Over the Sea: Real and Fictitious Land in Ancient Narratives

PETROVIĆOVÁ, Katarina

Základní údaje

Originální název

Over the Sea: Real and Fictitious Land in Ancient Narratives

Název česky

Přes moře: skutečná a fiktivní krajina v antickém vyprávění

Autoři

PETROVIĆOVÁ, Katarina (203 Česká republika, garant, domácí)

Vydání

21st Annual Mediterranean Studies Association International Congress; Sant' Anna Institute; Sorrento, Italy; May 30 - June 2, 2018, 2018

Další údaje

Jazyk

angličtina

Typ výsledku

Prezentace na konferencích

Obor

60206 Specific literatures

Stát vydavatele

Itálie

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Odkazy

Kód RIV

RIV/00216224:14210/18:00103056

Organizační jednotka

Filozofická fakulta

Klíčová slova česky

antické narativy; literární krajina; topos cesty; epos; dialog; román

Klíčová slova anglicky

ancient narratives; literary land; journey as a literary topic; epic; dialogue; novel

Štítky

Příznaky

Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 21. 2. 2019 16:05, Mgr. Marie Skřivanová

Anotace

V originále

There is no doubt that ancient culture represents the basis of the European literary tradition. Even Homer's epic poems which were regarded the first and the most significant literary product already in the antiquity, reflect the extraordinary importance of overcoming boundaries, discovering the new, and, conversely, returning back to “one's own”. The image of the real world so predominant in the earliest ancient genres of epic poetry and historiography gradually evolved into the literary, fictitious worlds metaphorically depicting the acquiring of knowledge and experience. The aim of the paper is to demonstrate the extent to which the real geography may overlap with a fictitious land, thus creating a unique complex of alienation, loss, wilful pursuit, and, eventually, finding. The ancient novel (especially those by Apuleius and Petronius but also Greek novels) as well as other genres popular in the time of the Second Sophistic (Menippean satire and sophistic discourse), including the later allegorical phantasies inspired by these, may be seen as the representations of the abovementioned tendency.

Česky

Antická literatura stojí na počátku evropské literární tradice. Už její počátek, který sama antika současně vnímala jako první a současně nejvýznamnější literární produkt, Homérovy eposy, reflektuje mimořádnou důležitost překonávání hranic a objevování nového, a naopak návratů zpět ke „svému“. Obraz reálného světa, který v nejstarších antických žánrech, eposu a historiografii, převládá, se postupně proměňuje ve svět literární, fiktivní, metaforicky zobrazující nabývání poznání a zkušeností. Cílem příspěvku je ukázat, do jaké míry může reálná geografie prolnout s fiktivní krajinou a vytvořit jedinečný celek odcizení a ztráty, cíleného hledání a nacházení. Jako reprezentativní žánr přitom vnímám antický román (zejména Apuleiův a Petroniův, ale i řecké romány) a další žánry oblíbené v období druhé sofistiky (menippská satira a sofistická řeč) a jím inspirované pozdní alegorické fantazie. Stranou pozornosti ovšem nemůže zůstat ani filozofický dialog a na něj navazující žánry.

Návaznosti

MUNI/A/0916/2017, interní kód MU
Název: Zkoumání starověkých jazyků, jejich písemnictví a příslušných kultur, včetně jejich recepce – 2018 (Akronym: Staré jazyky, písemnictví, kultury)
Investor: Masarykova univerzita, Zkoumání starověkých jazyků, jejich písemnictví a příslušných kultur, včetně jejich recepce – 2018, DO R. 2020_Kategorie A - Specifický výzkum - Studentské výzkumné projekty