2018
Evil as a Boundary of Good : Crossing the Boundaries in the Early Mediterranean Literary Tales
HURBÁNKOVÁ, ŠárkaZákladní údaje
Originální název
Evil as a Boundary of Good : Crossing the Boundaries in the Early Mediterranean Literary Tales
Název česky
Zlo jako hranice dobra : Překračování hranic v raných mediteránních literárních pohádkách
Autoři
HURBÁNKOVÁ, Šárka (203 Česká republika, garant, domácí)
Vydání
21st Annual Mediterranean Studies Association International Congress; Sant' Anna Institute; Sorrento, Italy; May 30 - June 2, 2018, 2018, 2018
Další údaje
Jazyk
angličtina
Typ výsledku
Prezentace na konferencích
Obor
60206 Specific literatures
Stát vydavatele
Itálie
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Kód RIV
RIV/00216224:14210/18:00103058
Organizační jednotka
Filozofická fakulta
Klíčová slova česky
G. B. Basile; Apuleius; Amor a Psýché; Zlatý pařez; Zámek; obtížný úkol; teatralita; barokní divadlo
Klíčová slova anglicky
G. B. Basile; Apuleius; Cupid and Psyche; Golden Trunk; Padlock; Difficult Task; performativity and theatricality; Baroque Theater
Štítky
Příznaky
Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 20. 2. 2019 09:00, Mgr. Monika Kellnerová
V originále
The first literary treatment of European fairy tales originates in the Mediterranean. The story of Cupid and Psyche included in Apuleius' novel Golden Ass is considered the oldest written document of a European fairy tale. After that, the first collections of fairy tales appear in Europe in the 17th century; these are the Tales of Tales collected by G. B. Basile and the Tales and Stories of the Past with Morals by Charles Perrault. The aim of the paper is to point out, in selected Mediterranean fairy tales, the recurring paradigm of the Difficult Task which mostly links together the three key figures (the Villain, the Hero, and the Sought-For-Person). A necessary part of these stories is overcoming the obstacles put by negative characters which leads the positive heroes to a successful goal. Moreover, it provides the latter with dynamics as well as a considerable theatrical potential. The paper also includes a reflection on the performativity and reception of these fairy tales in Baroque Europe.
Česky
První literární zpracování evropských pohádek vznikají v mediteránním prostoru. Za nejstarší písemný doklad evropské pohádky považujeme příběh o Amorovi a Psýché z Apuleiova románu Zlatý osel. První sbírky pohádek se v Evropě objevují v 17. století, a to sbírka z názvem Tales of Tales od G. B. Basila a Tales and Stories of the Past with Morals od Charlese Perraulta. Cílem příspěvku je poukázat na opakující se paradigma těžkého úkolu, který spojuje většinou tři klíčové postavy (škůdce, hrdinu a hledanou osobu), ve vybraných pohádkách zapsaných v mediteránu. Překonávání nástrah kladených zápornými postavami vede kladné hrdiny ke zdárnému cíli, což je nezbytnou součástí těchto příběhů: dodává jim dynamiku a též značný divadelní potenciál. Součástí příspěvku bude reflexe nad performativitou a recepcí těchto pohádek v barokní Evropě.
Návaznosti
MUNI/A/0916/2017, interní kód MU |
|