k 2018

Evil as a Boundary of Good : Crossing the Boundaries in the Early Mediterranean Literary Tales

HURBÁNKOVÁ, Šárka

Základní údaje

Originální název

Evil as a Boundary of Good : Crossing the Boundaries in the Early Mediterranean Literary Tales

Název česky

Zlo jako hranice dobra : Překračování hranic v raných mediteránních literárních pohádkách

Autoři

HURBÁNKOVÁ, Šárka (203 Česká republika, garant, domácí)

Vydání

21st Annual Mediterranean Studies Association International Congress; Sant' Anna Institute; Sorrento, Italy; May 30 - June 2, 2018, 2018, 2018

Další údaje

Jazyk

angličtina

Typ výsledku

Prezentace na konferencích

Obor

60206 Specific literatures

Stát vydavatele

Itálie

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Odkazy

Kód RIV

RIV/00216224:14210/18:00103058

Organizační jednotka

Filozofická fakulta

Klíčová slova česky

G. B. Basile; Apuleius; Amor a Psýché; Zlatý pařez; Zámek; obtížný úkol; teatralita; barokní divadlo

Klíčová slova anglicky

G. B. Basile; Apuleius; Cupid and Psyche; Golden Trunk; Padlock; Difficult Task; performativity and theatricality; Baroque Theater

Štítky

Příznaky

Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 20. 2. 2019 09:00, Mgr. Monika Kellnerová

Anotace

V originále

The first literary treatment of European fairy tales originates in the Mediterranean. The story of Cupid and Psyche included in Apuleius' novel Golden Ass is considered the oldest written document of a European fairy tale. After that, the first collections of fairy tales appear in Europe in the 17th century; these are the Tales of Tales collected by G. B. Basile and the Tales and Stories of the Past with Morals by Charles Perrault. The aim of the paper is to point out, in selected Mediterranean fairy tales, the recurring paradigm of the Difficult Task which mostly links together the three key figures (the Villain, the Hero, and the Sought-For-Person). A necessary part of these stories is overcoming the obstacles put by negative characters which leads the positive heroes to a successful goal. Moreover, it provides the latter with dynamics as well as a considerable theatrical potential. The paper also includes a reflection on the performativity and reception of these fairy tales in Baroque Europe.

Česky

První literární zpracování evropských pohádek vznikají v mediteránním prostoru. Za nejstarší písemný doklad evropské pohádky považujeme příběh o Amorovi a Psýché z Apuleiova románu Zlatý osel. První sbírky pohádek se v Evropě objevují v 17. století, a to sbírka z názvem Tales of Tales od G. B. Basila a Tales and Stories of the Past with Morals od Charlese Perraulta. Cílem příspěvku je poukázat na opakující se paradigma těžkého úkolu, který spojuje většinou tři klíčové postavy (škůdce, hrdinu a hledanou osobu), ve vybraných pohádkách zapsaných v mediteránu. Překonávání nástrah kladených zápornými postavami vede kladné hrdiny ke zdárnému cíli, což je nezbytnou součástí těchto příběhů: dodává jim dynamiku a též značný divadelní potenciál. Součástí příspěvku bude reflexe nad performativitou a recepcí těchto pohádek v barokní Evropě.

Návaznosti

MUNI/A/0916/2017, interní kód MU
Název: Zkoumání starověkých jazyků, jejich písemnictví a příslušných kultur, včetně jejich recepce – 2018 (Akronym: Staré jazyky, písemnictví, kultury)
Investor: Masarykova univerzita, Zkoumání starověkých jazyků, jejich písemnictví a příslušných kultur, včetně jejich recepce – 2018, DO R. 2020_Kategorie A - Specifický výzkum - Studentské výzkumné projekty