J 2018

Postupy a metody kritického myšlení ve výuce češtiny pro cizince

TUŠKOVÁ, Jana Marie a Hana SVOBODOVÁ

Základní údaje

Originální název

Postupy a metody kritického myšlení ve výuce češtiny pro cizince

Název anglicky

Methods of Critical Thinking in Teaching Czech for Foreigners

Autoři

TUŠKOVÁ, Jana Marie (203 Česká republika, garant, domácí) a Hana SVOBODOVÁ (203 Česká republika, domácí)

Vydání

CASALC Review, Brno, Česká a slovenská asociace učitelů jazykových center na vysokých školách, 2018, 1804-9435

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Kód RIV

RIV/00216224:14410/18:00103089

Organizační jednotka

Pedagogická fakulta

Klíčová slova česky

kritické myšlení; postupy a metody; čtenářská gramotnost; výuka čeština jako druhého / cizího jazyka

Klíčová slova anglicky

critical thinking; procedures and methods; reading literacy; teaching Czech as a second / foreign language

Příznaky

Recenzováno
Změněno: 19. 2. 2019 18:07, doc. PhDr. Jana Marie Tušková, Ph.D.

Anotace

V originále

Příspěvek se zaměřuje na možnosti využití vybraných metod a postupů kritického myšlení ve výuce češtiny jako druhého/cizího jazyka. Většina z nich rozvíjí čtenářskou gramotnost chápanou jako schopnost porozumět psanému textu, přemýšlet o něm a používat jej k dosahování určitých cílů, k rozvoji vlastních schopností a vědomostí a k aktivnímu začlenění do života společnosti. Podstatu příspěvku tvoří příklady praktického využití vybraných metod kritického myšlení ve výuce češtiny jako druhého/cizího jazyka, které slouží k motivaci a rozvoji psaní a mluvení, nezbytných nejen k běžnému dennímu kontaktu, ale i k úspěšnému testování znalostí a složení zkoušek (např. na trvalý pobyt, české státní občanství).

Anglicky

The paper focuses on the use of selected methods of critical thinking in teaching Czech as a second / foreign language. Most of these methods develop reading literacy as being able to understand the written text and use it to achieve certain goals. These methods can be used to develop reader´s own abilities and knowledge, and help to integrate actively into society. The essence of the contribution is the practical use of selected methods of critical thinking in teaching Czech as a second / foreign language, which motivate and develop writing and speaking, necessary not only for daily contact, but also for successful testing of knowledge and passing tests (eg. for permanent residence, Czech citizenship).

Návaznosti

MUNI/A/1084/2016, interní kód MU
Název: Čtenářství a rozvíjení čtenářské gramotnosti v kontextu jazykové a literární komunikace
Investor: Masarykova univerzita, Čtenářství a rozvíjení čtenářské gramotnosti v kontextu jazykové a literární komunikace, DO R. 2020_Kategorie A - Specifický výzkum - Studentské výzkumné projekty