2018
Postupy a metody kritického myšlení ve výuce češtiny pro cizince
TUŠKOVÁ, Jana Marie a Hana SVOBODOVÁZákladní údaje
Originální název
Postupy a metody kritického myšlení ve výuce češtiny pro cizince
Název anglicky
Methods of Critical Thinking in Teaching Czech for Foreigners
Autoři
TUŠKOVÁ, Jana Marie (203 Česká republika, garant, domácí) a Hana SVOBODOVÁ (203 Česká republika, domácí)
Vydání
CASALC Review, Brno, Česká a slovenská asociace učitelů jazykových center na vysokých školách, 2018, 1804-9435
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Článek v odborném periodiku
Obor
50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Kód RIV
RIV/00216224:14410/18:00103089
Organizační jednotka
Pedagogická fakulta
Klíčová slova česky
kritické myšlení; postupy a metody; čtenářská gramotnost; výuka čeština jako druhého / cizího jazyka
Klíčová slova anglicky
critical thinking; procedures and methods; reading literacy; teaching Czech as a second / foreign language
Příznaky
Recenzováno
Změněno: 19. 2. 2019 18:07, doc. PhDr. Jana Marie Tušková, Ph.D.
V originále
Příspěvek se zaměřuje na možnosti využití vybraných metod a postupů kritického myšlení ve výuce češtiny jako druhého/cizího jazyka. Většina z nich rozvíjí čtenářskou gramotnost chápanou jako schopnost porozumět psanému textu, přemýšlet o něm a používat jej k dosahování určitých cílů, k rozvoji vlastních schopností a vědomostí a k aktivnímu začlenění do života společnosti. Podstatu příspěvku tvoří příklady praktického využití vybraných metod kritického myšlení ve výuce češtiny jako druhého/cizího jazyka, které slouží k motivaci a rozvoji psaní a mluvení, nezbytných nejen k běžnému dennímu kontaktu, ale i k úspěšnému testování znalostí a složení zkoušek (např. na trvalý pobyt, české státní občanství).
Anglicky
The paper focuses on the use of selected methods of critical thinking in teaching Czech as a second / foreign language. Most of these methods develop reading literacy as being able to understand the written text and use it to achieve certain goals. These methods can be used to develop reader´s own abilities and knowledge, and help to integrate actively into society. The essence of the contribution is the practical use of selected methods of critical thinking in teaching Czech as a second / foreign language, which motivate and develop writing and speaking, necessary not only for daily contact, but also for successful testing of knowledge and passing tests (eg. for permanent residence, Czech citizenship).
Návaznosti
MUNI/A/1084/2016, interní kód MU |
|