TUŠKOVÁ, Jana Marie and Hana SVOBODOVÁ. Postupy a metody kritického myšlení ve výuce češtiny pro cizince (Methods of Critical Thinking in Teaching Czech for Foreigners). CASALC Review. Brno: Česká a slovenská asociace učitelů jazykových center na vysokých školách, 2018, roč. 8, č. 1, p. 15-24. ISSN 1804-9435.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Postupy a metody kritického myšlení ve výuce češtiny pro cizince
Name (in English) Methods of Critical Thinking in Teaching Czech for Foreigners
Authors TUŠKOVÁ, Jana Marie (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution) and Hana SVOBODOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution).
Edition CASALC Review, Brno, Česká a slovenská asociace učitelů jazykových center na vysokých školách, 2018, 1804-9435.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Article in a journal
Field of Study 50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
RIV identification code RIV/00216224:14410/18:00103089
Organization unit Faculty of Education
Keywords (in Czech) kritické myšlení; postupy a metody; čtenářská gramotnost; výuka čeština jako druhého / cizího jazyka
Keywords in English critical thinking; procedures and methods; reading literacy; teaching Czech as a second / foreign language
Tags Reviewed
Changed by Changed by: doc. PhDr. Jana Marie Tušková, Ph.D., učo 27761. Changed: 19/2/2019 18:07.
Abstract
Příspěvek se zaměřuje na možnosti využití vybraných metod a postupů kritického myšlení ve výuce češtiny jako druhého/cizího jazyka. Většina z nich rozvíjí čtenářskou gramotnost chápanou jako schopnost porozumět psanému textu, přemýšlet o něm a používat jej k dosahování určitých cílů, k rozvoji vlastních schopností a vědomostí a k aktivnímu začlenění do života společnosti. Podstatu příspěvku tvoří příklady praktického využití vybraných metod kritického myšlení ve výuce češtiny jako druhého/cizího jazyka, které slouží k motivaci a rozvoji psaní a mluvení, nezbytných nejen k běžnému dennímu kontaktu, ale i k úspěšnému testování znalostí a složení zkoušek (např. na trvalý pobyt, české státní občanství).
Abstract (in English)
The paper focuses on the use of selected methods of critical thinking in teaching Czech as a second / foreign language. Most of these methods develop reading literacy as being able to understand the written text and use it to achieve certain goals. These methods can be used to develop reader´s own abilities and knowledge, and help to integrate actively into society. The essence of the contribution is the practical use of selected methods of critical thinking in teaching Czech as a second / foreign language, which motivate and develop writing and speaking, necessary not only for daily contact, but also for successful testing of knowledge and passing tests (eg. for permanent residence, Czech citizenship).
Links
MUNI/A/1084/2016, interní kód MUName: Čtenářství a rozvíjení čtenářské gramotnosti v kontextu jazykové a literární komunikace
Investor: Masaryk University, Category A
PrintDisplayed: 29/5/2024 16:48