ŠKAŘUPOVÁ, Kateřina, Lukas BLINKA a Adam ŤÁPAL. Gaming under the influence : an exploratory study. Journal of Behavioral Addictions. Budapest: Akadémiai Kiadó, 2018, roč. 7, č. 2, s. 493-498. ISSN 2062-5871. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.1556/2006.7.2018.27.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Gaming under the influence : an exploratory study
Autoři ŠKAŘUPOVÁ, Kateřina (203 Česká republika, domácí), Lukas BLINKA (203 Česká republika, garant, domácí) a Adam ŤÁPAL (203 Česká republika, domácí).
Vydání Journal of Behavioral Addictions, Budapest, Akadémiai Kiadó, 2018, 2062-5871.
Další údaje
Originální jazyk angličtina
Typ výsledku Článek v odborném periodiku
Obor 50100 5.1 Psychology and cognitive sciences
Stát vydavatele Maďarsko
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
WWW článek
Impakt faktor Impact factor: 4.873
Kód RIV RIV/00216224:14230/18:00101047
Organizační jednotka Fakulta sociálních studií
Doi http://dx.doi.org/10.1556/2006.7.2018.27
UT WoS 000437461800032
Klíčová slova anglicky online gaming; addiction; engagement; substance use
Štítky rivok
Příznaky Mezinárodní význam, Recenzováno
Změnil Změnila: Mgr. Blanka Farkašová, učo 97333. Změněno: 30. 7. 2018 14:00.
Anotace
Background and aims: Association between substance use and excessive play of online games exists both in theory and research. However, no study to date examined playing online games under the influence of licit and illicit drugs. Methods: We questioned a convenient online sample of 3,952 Czech online gamers on their experiences and motives of using caffeine, alcohol, tobacco, psychoactive pharmaceuticals, and illicit drugs while playing massive multiplayer online games (MMOGs). Results: The results showed low prevalence of illicit drug use while playing online games. Substance use was positively associated with intensity of gaming and both addiction and engagement; psychoactive substances with stimulating effect were linked to higher engagement and gaming intensity, whereas use of sedatives was associated with higher addiction score. Substance use varied slightly with the preference of game genre. Discussion: Drug use while playing appears as behavior, which is mostly not related to gaming – it concerns mostly caffeine, tobacco, alcohol, or cannabis. For some users, however, drug use was fueled by motivations toward improving their cognitive enhancement and gaming performance.
Návaznosti
GA15-19221S, projekt VaVNázev: Nové behaviorální závislosti: hry a sexualita online (Akronym: NOBEZ)
Investor: Grantová agentura ČR, Nové behaviorální závislosti: hry a sexualita online
VytisknoutZobrazeno: 9. 9. 2024 17:30