MATULOVÁ, Markéta and Petra RÁBOŇOVÁ. Faktory úspěšnosti studentů v předmětech matematicko-statistického základu (Factors Influencing Success Rate in STEM Subjects). In MITAV 2018. Brno: Univerzita obrany, 2018, p. 250-258. ISBN 978-80-7582-040-2.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Faktory úspěšnosti studentů v předmětech matematicko-statistického základu
Name (in English) Factors Influencing Success Rate in STEM Subjects
Authors MATULOVÁ, Markéta (203 Czech Republic, belonging to the institution) and Petra RÁBOŇOVÁ (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition Brno, MITAV 2018, p. 250-258, 9 pp. 2018.
Publisher Univerzita obrany
Other information
Original language Czech
Type of outcome Proceedings paper
Field of Study 10103 Statistics and probability
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Publication form storage medium (CD, DVD, flash disk)
RIV identification code RIV/00216224:14560/18:00103234
Organization unit Faculty of Economics and Administration
ISBN 978-80-7582-040-2
Keywords (in Czech) STEM; úspěšnost studentů; dotazníkové šetření; práce při studiu
Keywords in English STEM; success rate of students; questionnaire survey; part-time job during study
Tags International impact, Reviewed
Changed by Changed by: Mgr. Petra Ráboňová, Ph.D., učo 324037. Changed: 11/7/2018 17:41.
Abstract
Často diskutovaným tématem je úspěšnost studentů v předmětech oboru STEM (science, technology, engineering and mathematics), zejména na fakultách, které nejsou primárně zaměřeny na tento obor. Cílem našeho příspěvku je zkoumat faktory ovlivňující úspěšnost v těchto předmětech; zaměřili jsme se zejména na vliv pohlaví, práce při studiu, typu střední školy a doby přípravy na výuku. Data pro studii byla získána pomocí dotazníkového šetření náhodně vybraných studentů Ekonomicko-správní fakulty Masarykovy univerzity v Brně. Cílovou skupinou byli studenti 2. ročníku zapsaní v posledním ze série 4 navazujících předmětů s matematicko-statistickým zaměřením. Hodnotilo se nejen to, zda student předmět absolvoval, ale také výstupní úroveň znalostí studenta. K vyhodnocení nasbíraných dat byly využity parametrické i neparametrické statistické metody.
Abstract (in English)
This paper deals with frequently discussed topic of success rate of students in STEM subjects (science, technology, engineering and mathematics), especially at the faculties hat are not primarily focused on this field. The aim of our contribution is to examine factors influencing success in these subjects; we focused mainly on the influence of gender, work at study, type of secondary school and satisfaction with university selection. The data for the study was obtained through a questionnaire survey of randomly selected students of the Faculty of Economics and Administration of Masaryk University in Brno. The survey aimed at students of the 2nd year of the bachelor's study enrolled in the last of a series of 4 related subjects with mathematical and statistical orientation. Students’ attitude to the subject as well as the level of their knowledge were evaluated. Parametric and nonparametric statistical methods were used to evaluate collected data.
Links
MUNI/A/1194/2016, interní kód MUName: Statistické a deterministické modelování (Acronym: StaDeMo)
Investor: Masaryk University, Category A
PrintDisplayed: 26/5/2024 07:31