p 2018

Research Ethics in Education : Ethical naivety, sensitivity and practice

ŠVAŘÍČEK, Roman

Základní údaje

Originální název

Research Ethics in Education : Ethical naivety, sensitivity and practice

Autoři

ŠVAŘÍČEK, Roman (203 Česká republika, garant, domácí)

Vydání

EERA Summer School 2018. Qualitative and Mixed Methods Research Designs. From designing to publishing, 9 – 13 July 2018, Brno, 2018

Další údaje

Jazyk

angličtina

Typ výsledku

Vyžádané přednášky

Obor

50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Kód RIV

RIV/00216224:14210/18:00103263

Organizační jednotka

Filozofická fakulta

Klíčová slova anglicky

ethics of educational research; code of conduct

Štítky

Příznaky

Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 11. 4. 2019 14:11, Mgr. Igor Hlaváč

Anotace

V originále

My keynote speech on research ethics in education aims at the beginning and experienced researchers who want to learn more firstly about reasons why we should bother about research ethics, secondly about three basic principles of research ethics, and thirdly about ethical sensitivity. I will show real examples as well as possible scenarios of the ethical dimension of research in education. The role of university research ethics committee will also be discussed. In recent decades, a major shift has occurred in the ethical regulation of social science. One aspect of this is that the focus has moved from professional associations to the organizations in which social are employed: universities, research institutes, and research sites like hospitals. This issue will be subject to scrutiny.