2018
Research Ethics in Education : Ethical naivety, sensitivity and practice
ŠVAŘÍČEK, RomanZákladní údaje
Originální název
Research Ethics in Education : Ethical naivety, sensitivity and practice
Autoři
ŠVAŘÍČEK, Roman (203 Česká republika, garant, domácí)
Vydání
EERA Summer School 2018. Qualitative and Mixed Methods Research Designs. From designing to publishing, 9 – 13 July 2018, Brno, 2018
Další údaje
Jazyk
angličtina
Typ výsledku
Vyžádané přednášky
Obor
50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Kód RIV
RIV/00216224:14210/18:00103263
Organizační jednotka
Filozofická fakulta
Klíčová slova anglicky
ethics of educational research; code of conduct
Štítky
Příznaky
Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 11. 4. 2019 14:11, Mgr. Igor Hlaváč
Anotace
V originále
My keynote speech on research ethics in education aims at the beginning and experienced researchers who want to learn more firstly about reasons why we should bother about research ethics, secondly about three basic principles of research ethics, and thirdly about ethical sensitivity. I will show real examples as well as possible scenarios of the ethical dimension of research in education. The role of university research ethics committee will also be discussed. In recent decades, a major shift has occurred in the ethical regulation of social science. One aspect of this is that the focus has moved from professional associations to the organizations in which social are employed: universities, research institutes, and research sites like hospitals. This issue will be subject to scrutiny.