D 2018

Financial Literacy Level in the Czech Republic and Selected European Countries

NEŠLEHA, Josef

Základní údaje

Originální název

Financial Literacy Level in the Czech Republic and Selected European Countries

Autoři

NEŠLEHA, Josef (203 Česká republika, garant, domácí)

Vydání

Rome, Proceedings of the 17th European Conference on Research Methodology for Business and Management Studies, od s. 474-481, 8 s. 2018

Nakladatel

Academic Conferences and Publishing International Limited Reading

Další údaje

Jazyk

angličtina

Typ výsledku

Stať ve sborníku

Obor

50206 Finance

Stát vydavatele

Itálie

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Forma vydání

elektronická verze "online"

Odkazy

Kód RIV

RIV/00216224:14560/18:00103275

Organizační jednotka

Ekonomicko-správní fakulta

ISBN

978-1-911218-93-7

ISSN

UT WoS

000461833200061

Klíčová slova anglicky

financial literacy; financial education; research methodology; Czech Republic

Příznaky

Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 26. 4. 2019 15:03, Mgr. Daniela Marcollová

Anotace

V originále

This paper deals with research into the financial literacy with focus on the system in the Czech Republic. First, it provides basic theory related to the financial literacy and it also provides chosen articles published in the past that relate to the financial education, mainly with emphasis on the financial literacy defining and measuring. The main goal of the paper is to describe a method of the financial literacy testing in the C zech Republic, being recently conducted, and to outline its characteristics, contributions, drawbacks and potential space f or an international comparison. The research is based on the assessment of the financial literacy among pupils on primary sc hools in the Czech Republic via a terrain investigation that has been commenced in 2017 and that continues in 2018. It is ba sed on a testing in bigger cities in the Czech Republic with different level of education, economic situation and the situat ion on the labour market. The testing covers all requested knowledge defined by the government (via the document called Th e Financial Literacy Standards) for primary schools’ pupils. The main outcome is a definition of strengths and weaknesses of the education and the financial literacy determinants. Last but not least, the contribution of the research is also to revi se the Financial Literacy Standards of the Czech Republic and t o compare if the real knowledge corresponds to the required knowl edge (required by the Financial Literacy Standards). Depending on the overall result, the testing is planned to be c onducted internationally, preferably in countries with similar attitude to the financial education.

Návaznosti

MUNI/A/0753/2017, interní kód MU
Název: Behaviorální, znalostní a ekonomické aspekty ovlivňující investiční rozhodování subjektů
Investor: Masarykova univerzita, Behaviorální, znalostní a ekonomické aspekty ovlivňující investiční rozhodování subjektů, DO R. 2020_Kategorie A - Specifický výzkum - Studentské výzkumné projekty