2018
Řízení třídy: přístupy, oblasti, strategie
LUKAS, Josef a Kateřina LOJDOVÁZákladní údaje
Originální název
Řízení třídy: přístupy, oblasti, strategie
Název anglicky
Classroom management: approaches, fields, strategies
Autoři
LUKAS, Josef (203 Česká republika, domácí) a Kateřina LOJDOVÁ (203 Česká republika, garant, domácí)
Vydání
Pedagogika, Praha, Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2018, 0031-3815
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Článek v odborném periodiku
Obor
50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Odkazy
Kód RIV
RIV/00216224:14410/18:00101070
Organizační jednotka
Pedagogická fakulta
Klíčová slova česky
management třídy; řízení třídy; kázeň; klima školní třídy; učitel; výuková interakce, vztah učitele a žáků; žáci.
Klíčová slova anglicky
:classroom management; discipline; classroom climate; teacher; teaching interaction
Příznaky
Recenzováno
Změněno: 13. 1. 2020 11:42, doc. Mgr. Kateřina Lojdová, Ph.D.
V originále
Přehledová studie se zabývá systematizací poznatků ke konceptu řízení třídy (classroom management). Řízení třídy představuje jako komplexní fenomén vytváření podmínek pro vyučování a učení, facilitaci procesu učení a hodnocení jeho průběhu a výsledků. Rozmanité zahraniční i domácí teoretické a výzkumné poznatky k této problematice strukturuje do tří obecných dichotomií. První z nich jsou základní přístupy k řízení třídy, které lze označit za behavioristické či humanistické. Druhou dichotomii tvoří oblasti řízení třídy, kterými jsou management chování (behavioral management) a management výuky (instructional management). Třetí dichotomie zahrnuje konkrétnější strategie řízení třídy, které jsou popsány skrze proaktivní a reaktivní přístupy učitele.
Anglicky
Th is review study is concerned with the systematisation of present knowledge on the concept of classroom management. Classroom management is the complex phenomenon of the creation of the conditions for teaching and learning, the facilitation of the learning process and the assessment of its course and results. Th e study structures a diverse range of fi nding in domestic and foreign specialist literature into three general dichotomies. Th e fi rst of these are the basic approaches to classroom management, which may be considered behaviourist or humanist. Th e second dichotomy arises in the areas of classroom management, defi ned as behavioural management and instructional management. Th e third dichotomy involves more concrete strategies of classroom management, which are described in terms of the proactive or reactive approaches of the teacher.
Návaznosti
GA16-02177S, projekt VaV |
|