J 2018

Business ethics in subsidiaries of multinational companies in countries in the post-transition economic phase using the example of the Czech Republic

PIROŽEK, Petr, Lenka KOMÁRKOVÁ a Alena ŠAFROVÁ DRÁŠILOVÁ

Základní údaje

Originální název

Business ethics in subsidiaries of multinational companies in countries in the post-transition economic phase using the example of the Czech Republic

Název česky

Podnikatelská etika v dceřiných společnostech nadnárodních společností v zemích v post-transformační ekonomické fázi na příkladu České republiky

Autoři

PIROŽEK, Petr (203 Česká republika, garant, domácí), Lenka KOMÁRKOVÁ (203 Česká republika) a Alena ŠAFROVÁ DRÁŠILOVÁ (203 Česká republika, domácí)

Vydání

Journal of East European Management Studies, WALDSEESTR 3 5, BADEN-BADEN, 76530, GERM, NOMOS VERLAGSGESELLSCHAFT MBH & CO KG, 2018, 0949-6181

Další údaje

Jazyk

angličtina

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

50200 5.2 Economics and Business

Stát vydavatele

Německo

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Odkazy

Impakt faktor

Impact factor: 0.571

Kód RIV

RIV/00216224:14560/18:00101080

Organizační jednotka

Ekonomicko-správní fakulta

UT WoS

000442443900005

Klíčová slova anglicky

business ethics; code of ethics; multinational corporations; empirical research financial

Příznaky

Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 27. 11. 2019 09:13, Ing. Bc. Alena Šafrová Drášilová, Ph.D.

Anotace

V originále

This paper examines the area of business ethics in subsidiaries of multinational companies operating in the Czech Republic. The empirical investigation involved 335 subsidiaries from sectors in which business activities in the Czech Republic predominate according to the official CZ NACE statistical european classification (Nomenclature générale des Activités économiques dans les Communautés Européennes), with differentiation according to the size, legal form and ownership of the multinational company in the subsidiary operating in the Czech Republic. The results obtained indicate that a code of ethics has a significant prevalence in subsidiaries of multinational companies. It was demonstrated that the introduction of a code of ethics is related to the national culture of the head office, which is its main creator. By contrast, the effects of a code of ethics on financial performance are not statistically significant.

Návaznosti

GAP403/12/1557, projekt VaV
Název: Přístupy k identifikaci faktorů výkonnosti podniků s důrazem na metody výběru příznaků ve statistickém rozpoznávání.

Přiložené soubory

4_Business_ethics_in_subsidiaries_of_MNC_in_Czech-final_bran.pdf
Požádat o autorskou verzi souboru