2018
Business ethics in subsidiaries of multinational companies in countries in the post-transition economic phase using the example of the Czech Republic
PIROŽEK, Petr, Lenka KOMÁRKOVÁ a Alena ŠAFROVÁ DRÁŠILOVÁZákladní údaje
Originální název
Business ethics in subsidiaries of multinational companies in countries in the post-transition economic phase using the example of the Czech Republic
Název česky
Podnikatelská etika v dceřiných společnostech nadnárodních společností v zemích v post-transformační ekonomické fázi na příkladu České republiky
Autoři
PIROŽEK, Petr (203 Česká republika, garant, domácí), Lenka KOMÁRKOVÁ (203 Česká republika) a Alena ŠAFROVÁ DRÁŠILOVÁ (203 Česká republika, domácí)
Vydání
Journal of East European Management Studies, WALDSEESTR 3 5, BADEN-BADEN, 76530, GERM, NOMOS VERLAGSGESELLSCHAFT MBH & CO KG, 2018, 0949-6181
Další údaje
Jazyk
angličtina
Typ výsledku
Článek v odborném periodiku
Obor
50200 5.2 Economics and Business
Stát vydavatele
Německo
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Odkazy
Impakt faktor
Impact factor: 0.571
Kód RIV
RIV/00216224:14560/18:00101080
Organizační jednotka
Ekonomicko-správní fakulta
UT WoS
000442443900005
Klíčová slova anglicky
business ethics; code of ethics; multinational corporations; empirical research financial
Příznaky
Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 27. 11. 2019 09:13, Ing. Bc. Alena Šafrová Drášilová, Ph.D.
Anotace
V originále
This paper examines the area of business ethics in subsidiaries of multinational companies operating in the Czech Republic. The empirical investigation involved 335 subsidiaries from sectors in which business activities in the Czech Republic predominate according to the official CZ NACE statistical european classification (Nomenclature générale des Activités économiques dans les Communautés Européennes), with differentiation according to the size, legal form and ownership of the multinational company in the subsidiary operating in the Czech Republic. The results obtained indicate that a code of ethics has a significant prevalence in subsidiaries of multinational companies. It was demonstrated that the introduction of a code of ethics is related to the national culture of the head office, which is its main creator. By contrast, the effects of a code of ethics on financial performance are not statistically significant.
Návaznosti
GAP403/12/1557, projekt VaV |
|