CHOVANEC, Jan. Early Titanic jokes : A disaster for the theory of disaster jokes? Humor - International Journal of Humor Research. Berlin: De Gruyter Mouton, 2019, vol. 32, No 2, p. 201-225. ISSN 0933-1719. Available from: https://dx.doi.org/10.1515/humor-2018-0090.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Early Titanic jokes : A disaster for the theory of disaster jokes?
Name in Czech Rané vtipy o zkáze Titaniku : Pohroma pro teorii vtipů o pohromách?
Authors CHOVANEC, Jan (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition Humor - International Journal of Humor Research, Berlin, De Gruyter Mouton, 2019, 0933-1719.
Other information
Original language English
Type of outcome Article in a journal
Field of Study 60203 Linguistics
Country of publisher Netherlands
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW URL
Impact factor Impact factor: 0.711
RIV identification code RIV/00216224:14210/19:00108852
Organization unit Faculty of Arts
Doi http://dx.doi.org/10.1515/humor-2018-0090
UT WoS 000471869200006
Keywords (in Czech) humor; černý humor; historický humor; Titanik; český humor; vtipy; pragmatika; historická pragmatika
Keywords in English disaster jokes; dark humor; sick humor; historical humor; Czech humor; Titanic; pragmatics; historical pragmatics; jokes
Tags rivok
Tags International impact, Reviewed
Changed by Changed by: Mgr. Marie Skřivanová, učo 262124. Changed: 30/3/2020 17:36.
Abstract
This paper contributes to our understanding of the inception of disaster humor by refuting the position of 'technological determinism' that is central for the theory of disaster jokes. This view, developed by Christie Davies, ties the emergence of this form of humor to the visual presentation of disaster events on television. The paper reports on the discovery of several contemporary instances of pre-television disaster humor on the topic of the sinking of the Titanic from 1912, thereby explicitly challenging the premise that prior to televised coverage, there were no disaster jokes. While the data come from a culture that was cognitively very distant from the disaster (and, thus, more likely to give rise to instantaneous disaster humor creation), the paper suggests that a modification to the original theory is possible, arguing that disaster humor can be interpreted as a reaction to the more general process of mediatization, whether televisual or exclusively verbal, which constructs a shared body of knowledge that people can draw upon as a resource when constructing humor. That is particularly the case with iconic disasters, such as the sinking of the Titanic, which can be seen symbolically as an epic fail of modernity rather than a mere tragic disaster.
Abstract (in Czech)
Článek rozvíjí sociologicko-etnografickou teorii vtipů o pohromách s tím, že odmítá pozici "technologického determinismu", který je klíčový v základním pojetí této teorie v díle Christie Daviese. Článek zavrhuje podmíněnost vzniku této teorie televizní medializací pohrom, a to na základě nových historických dat týkajících se nalezení prvních vtipů o zkáze Titaniku z roku 1912 v českém humoristickém tisku. Analýza celé řady forem verbálního i vizuálního humoru vede k závěru, že původní teorii lze modifikovat postulováním obecného modelu "mediatizace" (ať televizního nebo čistě verbálního), díky kterým vzniká soubor sdílených vědomostí, který může sloužit k incepci (černého) humoru i v kulturách, které jsou geograficky a kulturně vzdáleny místu pohromy. Článek také nově interpretuje humor týkající se Titaniku jako epický symbol neúspěchu modernity ("epic fail").
Links
MUNI/A/1396/2018, interní kód MUName: Researching Communication in English: Paradigms, Strategies, Developments (Acronym: RCE)
Investor: Masaryk University, Category A
PrintDisplayed: 17/6/2024 08:17