2018
Rehabilitation of individual components of cognitive functions in seniors with selected diagnosis
VOSTRÝ, Michal a Karel PANČOCHAZákladní údaje
Originální název
Rehabilitation of individual components of cognitive functions in seniors with selected diagnosis
Název česky
Rehabilitace jednotlivých složek kognitivních funkcí u seniorů s vybranou diagnózou
Autoři
VOSTRÝ, Michal (203 Česká republika, garant, domácí) a Karel PANČOCHA (203 Česká republika, domácí)
Vydání
1. vyd. Hradec Králové, Quaere: Recenzovaný sborník příspěvků Interdisciplinární mezinárodní vědecké konference doktorandů a odborných asistentů QUAERE, od s. 656-661, 6 s. 2018
Nakladatel
Magnanimitas
Další údaje
Jazyk
angličtina
Typ výsledku
Stať ve sborníku
Obor
50302 Education, special
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání
paměťový nosič (CD, DVD, flash disk)
Kód RIV
RIV/00216224:14410/18:00103409
Organizační jednotka
Pedagogická fakulta
ISBN
978-80-87952-26-9
Klíčová slova česky
Alzheimerova choroba; edukace seniorů; ergoterapie; speciálně pedagogická intervence; ucelená rehabilitace
Klíčová slova anglicky
Alzheimer disease; elderly education; occupational therapy; special education - intervention; comprehensive rehabilitation
Příznaky
Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 25. 2. 2019 14:41, PhDr. Mgr. et Mgr. Michal Vostrý, Ph.D.
V originále
The article deals with the development of communication skills at people after a stroke in a chronic stage using special pedagogical approaches. The stroke is specifically in the Czech Republic the second most common cardiovascular issue. It is a clinical syndrome that is characterized by rapidly evolving clinical signs, either by a bearing or a global form of disorder. Except the classic symptoms, such as paralysis of one half of the body and then her neglecting, we also meet with a cognitive deficit and with a disruption of the congnitive skills which make a proper educational intervention at these patients impossible. We talk about the emergence and development of aphasia and her forms (motor and sensory). In 2010 were on a territory of the Czech Republic affected with this illness over 15 380 men and 15 613 women. In the article we focused on 6 selected clients that were within the chronic stage diagnosed with aphasia. To compare the results we used the case study with a model case history of one selected patient with a description of educational procedures which we used during special pedagogical intervention itself. The research lasted for half a year and we overall focused on development of individual components of cognitive functions during this time as well as on support and development of communicative skills which are very important for patients because in violation of communicative skills patient become more dependent on his/hers surroundings and aggressive behavior may increase in the case of misunderstanding which is the result of misunderstood transmitted information between the patient and the therapist. We wanted to avoid this problem too. For comparison of input and output testing we used standardized tests, such as a Verbal Production Test (in orig. Test Slovní Produkce) and a Addenbrooke‘s Cognitive Test (in orig. Addenbrookský Kognitivní Test), which evaluated individual components of cognitive functions. The itervention itself consisted of education and rehabilitation approaches using logopedic elements and the aphasia dictionary which served to develop cognitive functions.
Česky
Příspěvek se zabývá rozvojem komunikačních schopností u osob po cévní mozkové příhodě v chronickém stádiu za využití speciálně pedagogických přístupů. Konkrétně v České republice je cévní mozková příhoda druhou nejčastější kardiovaskulární problematikou. Jedná se o klinický syndrom, který je charakterizovaný rychle se vyvíjejícími klinickými známkami, buď formou ložiskové či globální poruchy. Kromě klasických příznaků, jako je ochrnutí jedné poloviny těla a její následné opomíjení se také setkáváme s kognitivním deficitem a s narušením komunikačních schopností, což znemožňuje řádnou edukační intervenci u těchto pacientů. Mluvíme tak o vzniku a rozvoji afázie a jejich forem (motorická či senzorická). Pro rok 2010 bylo na území České republiky zasaženou tímto onemocněním na 15 380 mužů a 15 613 žen. V článku jsme se zaměřili na 6 vybraných klientů, kteří v rámci chronického stádia měli diagnostikovanou afázii. Pro porovnání výsledků jsme využili případové studie se vzorovou kazuistikou jednoho vybraného klienta s následným popisem edukačních postupů, které jsme během samotné speciálně pedagogické intervence využili. Výzkum trval půl roku a během této doby jsme se celkově zaměřili na rozvoj jednotlivých složek kognitivních funkcí a také na podporu a rozvoj komunikačních schopností, které jsou pro pacienty velmi důležité, neboť při narušení komunikačních schopností se pacient stává více závislý na svém okolí a v případě nedorozumění může vzrůstat také agresivní chování, které je výsledkem nepochopení přenášené informace mezi pacientem a terapeutem. I tomuto problému jsme se chtěli během naší speciálně pedagogické intervence vyvarovat. Pro komparaci vstupního a výstupního testování jsme využili standardizované testy: Test slovní produkce (TSP) a Addenbrookský kognitivní test, který hodnotil jednotlivé složky kognitivních funkcí. Samotná intervence se pak skládala z edukačních a rehabilitačních přístupů za využití logopedických prvků a afatického slovníku, který nám sloužil k rozvoji kognitivních funkcí.