MAZÁČOVÁ, Pavlína. Pedagogické kompetence učícího knihovníka se zaměřením na dimenzi sebereflexe (Pedagogical competences of a teaching librarian focusing on self-reflection). ITlib. Informačné technológie a knižnice. Centrum vedecko-technických informácií SR, 2018, vol. 22, No 2, p. 12-17. ISSN 1335-793X.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Pedagogické kompetence učícího knihovníka se zaměřením na dimenzi sebereflexe
Name (in English) Pedagogical competences of a teaching librarian focusing on self-reflection
Authors MAZÁČOVÁ, Pavlína (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition ITlib. Informačné technológie a knižnice, Centrum vedecko-technických informácií SR, 2018, 1335-793X.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Article in a journal
Field of Study 50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Country of publisher Slovakia
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW URL
RIV identification code RIV/00216224:14210/18:00103417
Organization unit Faculty of Arts
Keywords (in Czech) učící knihovník; pedagogika; sebereflexe; reflexe; knihovnictví
Keywords in English teaching librarian; pedagogy; self-reflection; reflection; librarianship
Tags International impact, Reviewed
Changed by Changed by: Mgr. Pavlína Mazáčová, Ph.D., učo 6795. Changed: 25/1/2019 08:56.
Abstract
Příspěvek se teoreticky zabývá pojetím edukačních kompetencí učícího knihovníka jednak v kontextu (české) Koncepce rozvoje knihoven na léta 2017-2020, jednak v návaznosti na platný dokument ALA v sekci ACRL Roles and Strengths of Teaching Librarians z roku 2016. Stěžejní obsahovou částí článku je pojednání o sebereflexi jako jednom z pilířů úspěšnosti pedagogické práce učícího knihovníka. Cílem článku je fenomén pedagogické reflexe v oborovém diskursu teoreticky uchopit a zároveň otevřít možné tematické výzkumné pole, které transdisciplinárně směřuje z oblasti knihovnictví a informační vědy do pedagogiky a psychologie.
Abstract (in English)
The paper is theoretically concerned with the concept of the educational competences of the teaching librarian both in the context of the Czech Library Development Concept for the years 2017-2020 and in connection with the valid ALA document in the section ACRL Roles and Strengths of Teaching Librarians from 2016. The main content of the paper is a treatise self-reflection as one of the pillars of success of the work of the teaching librarian. The aim of the paper is to theoretically capture the phenomenon of pedagogical reflection in the field of discourse and at the same time to open a possible transdisciplinary research field, which goes from the field of librarianship and information science to pedagogy and psychology.
Links
MUNI/A/1013/2017, interní kód MUName: Design Thinking Action Lab 2018: informační ekologie a společenská odpovědnost
Investor: Masaryk University, Category A
PrintDisplayed: 19/5/2024 15:47