J 2018

Pedagogické kompetence učícího knihovníka se zaměřením na dimenzi sebereflexe

MAZÁČOVÁ, Pavlína

Základní údaje

Originální název

Pedagogické kompetence učícího knihovníka se zaměřením na dimenzi sebereflexe

Název anglicky

Pedagogical competences of a teaching librarian focusing on self-reflection

Autoři

MAZÁČOVÁ, Pavlína (203 Česká republika, garant, domácí)

Vydání

ITlib. Informačné technológie a knižnice, Slovensko, Centrum vedecko-technických informácií SR, 2018, 1336-0779

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Stát vydavatele

Slovensko

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Odkazy

Kód RIV

RIV/00216224:14210/18:00103418

Organizační jednotka

Filozofická fakulta

Klíčová slova česky

učící knihovník; pedagogika; sebereflexe; reflexe; knihovnictví

Klíčová slova anglicky

teaching librarian; pedagogy; self-reflection; reflection; librarianship

Štítky

Příznaky

Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 14. 8. 2018 14:05, Mgr. Pavlína Mazáčová, Ph.D.

Anotace

V originále

Příspěvek se teoreticky zabývá pojetím edukačních kompetencí učícího knihovníka jednak v kontextu (české) Koncepce rozvoje knihoven na léta 2017-2020, jednak v návaznosti na platný dokument ALA v sekci ACRL Roles and Strengths of Teaching Librarians z roku 2016. Stěžejní obsahovou částí článku je pojednání o sebereflexi jako jednom z pilířů úspěšnosti pedagogické práce učícího knihovníka. Cílem článku je fenomén pedagogické reflexe v oborovém diskursu teoreticky uchopit a zároveň otevřít možné tematické výzkumné pole, které transdisciplinárně směřuje z oblasti knihovnictví a informační vědy do pedagogiky a psychologie.

Anglicky

The paper is theoretically concerned with the concept of the educational competences of the teaching librarian both in the context of the Czech Library Development Concept for the years 2017-2020 and in connection with the valid ALA document in the section ACRL Roles and Strengths of Teaching Librarians from 2016. The main content of the paper is a treatise self-reflection as one of the pillars of success of the work of the teaching librarian. The aim of the paper is to theoretically capture the phenomenon of pedagogical reflection in the field of discourse and at the same time to open a possible transdisciplinary research field, which goes from the field of librarianship and information science to pedagogy and psychology.