D 2018

Economic transition and tourism development - mass tourism in Prague

HOLEŠINSKÁ, Andrea a Martin ŠAUER

Základní údaje

Originální název

Economic transition and tourism development - mass tourism in Prague

Autoři

HOLEŠINSKÁ, Andrea (203 Česká republika, garant, domácí) a Martin ŠAUER (203 Česká republika, domácí)

Vydání

Brno, XXI. mezinárodní kolokvium o regionálních vědách. Sborník příspěvků, od s. 501-507, 7 s. 2018

Nakladatel

Masarykova univerzita

Další údaje

Jazyk

angličtina

Typ výsledku

Stať ve sborníku

Obor

50701 Cultural and economic geography

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Forma vydání

paměťový nosič (CD, DVD, flash disk)

Kód RIV

RIV/00216224:14560/18:00103435

Organizační jednotka

Ekonomicko-správní fakulta

ISBN

978-80-210-8969-3

UT WoS

000583803900065

Klíčová slova anglicky

Prague; economic transition; touristification; urban tourism; mass tourism

Příznaky

Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 4. 1. 2021 10:04, Ing. Bc. Andrea Holešinská, Ph.D.

Anotace

V originále

Prague, a metropolitan city, with the privilage in its historical and cultural heritage (since 1992 on the UNESCO heritage list) has the predominant position in inbound tourism in the Czech Republic. Thus tourism is an important part of Prague’s economy and therefore tourism impacts are reflected in life of residents, and in urban planning as well. The aim of the paper is to present how considerably the tourism development in Prague has transformed since 1990s. Primarily, the political and economic transition in 1990s is introduced to hightlight the major implications of the political-economic regime change in field of urban tourism. The research focuses on the development of the nature and structure of tourism demand (tourist flows) and at the same time on the policy of urban planning. The effects of “the urban tourism strategy” (changes in the functional-spatial structure of the tourism supply) describe a survive covering the historical core of the city. Undoubtedly, Prague turned out as a product of mass tourism and to cope with this situation policy-makers and responsible authorities in tourism have to come up with a new strategy that makes Prague competitive of the future.

Návaznosti

MUNI/A/0749/2012, interní kód MU
Název: Ekonomické přínosy cestovního ruchu pro regionální a lokální ekonomiku (Akronym: EPCR II)
Investor: Masarykova univerzita, Ekonomické přínosy cestovního ruchu pro regionální a lokální ekonomiku, DO R. 2020_Kategorie A - Specifický výzkum - Studentské výzkumné projekty