FRIŠAUFOVÁ, Magda and Markéta GEREGOVÁ. „Šok i osvěžení“ : participace expertů – uživatelů služeb ve výuce sociální práce na vysoké škole (‘Shock and Refreshment’ : Experts Participation – Service Users in University Social Work Education). Sociální práce - Sociálna práca. Brno: Asociace vzdělavatelů v sociální práci, 2018, vol. 18, No 3, p. 84-100. ISSN 1213-6204.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name „Šok i osvěžení“ : participace expertů – uživatelů služeb ve výuce sociální práce na vysoké škole
Name (in English) ‘Shock and Refreshment’ : Experts Participation – Service Users in University Social Work Education
Authors FRIŠAUFOVÁ, Magda (203 Czech Republic, belonging to the institution) and Markéta GEREGOVÁ (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition Sociální práce - Sociálna práca, Brno, Asociace vzdělavatelů v sociální práci, 2018, 1213-6204.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Article in a journal
Field of Study 50403 Social topics
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW URL
RIV identification code RIV/00216224:14230/18:00103455
Organization unit Faculty of Social Studies
Keywords (in Czech) kritická sociální práce; participace; uživatelé služeb; vysokoškolská výuka
Keywords in English critical social work; participation; service users; university education
Tags rivok
Tags Reviewed
Changed by Changed by: Mgr. Blanka Farkašová, učo 97333. Changed: 18/10/2018 11:55.
Abstract
CÍLE: Předkládaný text odpovídá na výzkumnou otázku: „Jaké přínosy a limity má participace expertů ve výuce sociální práce na vybrané vysoké škole z pohledu všech zúčastněných?“ Autorky v něm vycházejí ze své zkušenosti se zapojením lidí, kteří mají zkušenost s užíváním drog a využívali služby sociální práce, do vysokoškolské výuky. TEORETICKÁ VÝCHODISKA: Ve výuce a následně i v tomto článku jsou tito lidé označováni jako experti, což poukazuje na přístup, ve kterém jsou zkušenosti, názory a postoje uživatelů služeb pokládány za významný zdroj vědění v sociální práci. Mezi hlavní východiska patří kritická sociální práce a participativní přístup. METODY: Metodologie je ukotvena v participativním akčním výzkumu, technikou vytváření dat byly fokusní skupiny se studentkami a zapojenými experty. VÝSLEDKY: Mezi hlavními zjištěními jsou diskutovány zejména různorodé vnímaní role expertů, nabourávání stereotypů, nové zdroje vědění a hodnocení míry participace a zplnomocnění. IMPLIKACE PRO SOCIÁLNÍ PRÁCI: Na základě zjištění autorky v závěru také uvádí praktická doporučení pro zapojení uživatelů služeb do výuky nejen sociální práce.
Abstract (in English)
OBJECTIVES: The article answers research question: “What are the benefits and limits of service users’ involvement in university education identified by all participants?” The authors build on their own experience with involving to the university lectures people, who have experience with long term drug use and who were also clients of social work services. THEORETICAL BASE: During the lectures as well as in this article, the authors refer to these people as to experts, which points to such approach in which the experience, opinions and attitudes of drug users are considered as important source of knowledge in social work. The theoretical framework is grounded in critical social work and participatory approaches. METHODS: Methodology is anchored in the participatory action research. OUTCOMES: The most important outcomes are concerning especially the role of experts, breaking the stereotypes, new sources of knowledge or evaluating the participation level and empowerment. SOCIAL WORK IMPLICATIONS: Based on the research outcomes, the authors present also practical recommendations for service users’ involvement in education.
Links
MUNI/A/1149/2016, interní kód MUName: Výzkumné projekty s publikačním záměrem v oblasti Sociální politika a sociální práce
Investor: Masaryk University, Category A
PrintDisplayed: 9/6/2024 01:47