2018
Dialektika dějinnosti Vyššího : Hejdánek vs. Hegel
ŠTĚPÁNEK, DanielZákladní údaje
Originální název
Dialektika dějinnosti Vyššího : Hejdánek vs. Hegel
Název anglicky
Dialectics of the Higher´s Historicity
Autoři
ŠTĚPÁNEK, Daniel (203 Česká republika, garant, domácí)
Vydání
ERGOT - Revue pro filosofii a společenské vědy, Ústí nad Labem, Filozofická fakulta UJEP, 2018, 2533-7564
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Článek v odborném periodiku
Obor
60301 Philosophy, History and Philosophy of science and technology
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Kód RIV
RIV/00216224:14210/18:00103482
Organizační jednotka
Filozofická fakulta
Klíčová slova česky
Hejdánek; Hegel; Subjektivita; Dějiny; Intersubjektivita
Klíčová slova anglicky
Hejdánek; Hegel; Subjectivity; History; Intersubjectivity
Štítky
Příznaky
Recenzováno
Změněno: 14. 3. 2019 08:05, Mgr. Igor Hlaváč
V originále
Evropa je reflektovatelná jako prostor pokusů o prezentaci idejí, utvářejících její dějiny. Dokonce je možné říci, že sama je dějinami svých intelektuálních dějin. Jeden z vážných a systematických pokusů o vyložení jejích dějin provedl Hegel. Jeho koncept absolutní racionalizace subjektivity se však ve 20. století ukázal jako nedostatečný, a to právě pro svou absolutnost, vnímanou jako uzavřenost. Vznikaly tak pokusy o nový výklad subjektivity, mezi kterými je možné nalézt i Ladislava Hejdánka. Jedním z autorů, u kterých se Hejdánek při vytváření své méontologie inspiroval, byl také Hegel. Důraz, jaký právě Hegel kladl na pohyb a změnu, považuje Hejdánek za významný, téměř až přelomový krok v přechodu k filosofii 20. století. A zvláště pro podobu Hejdánkovy vlastní filosofie jsou některé aspekty Hegelova myšlení důležité. Cílem tohoto příspěvku proto je vyzdvihnout tyto aspekty a reflektovat důvody, pro které Hejdánek zastává vůči Hegelovi jednou kladný, jednou záporný postoj.
Anglicky
Europe can be reflected as such space, where attempts for presentation of ideas is being done. These ideas creates Europe´s history. It goes so far, that it could be said, that Europe itself is the history of its intellectual history. To summarize this type of history presupposes systematic perspective. This perspective can be found in Hegels reflections. His reflections focused on conception of absolute rationalization of subjectivity. Nonetheless, in 20th century this conception was perceived as too absolute. Thus, many authors tried to show openness of subjectivity. One of these authors was also Ladislav Hejdánek. The aim of this paper is to show, how Hejdánek´s own philosophy reflects some aspects of Hegel´s. It will be shown not only positive admiration or even inspiration, but also critical distance which lies between Hejdánek and Hegel.
Návaznosti
MUNI/A/0963/2017, interní kód MU |
|