D 2018

A Model for Eye and Head Motion for Virtual Agents

KREJSA, Jan, Bojan KEROUŠ a Fotis LIAROKAPIS

Základní údaje

Originální název

A Model for Eye and Head Motion for Virtual Agents

Autoři

KREJSA, Jan (203 Česká republika, domácí), Bojan KEROUŠ (70 Bosna a Hercegovina, domácí) a Fotis LIAROKAPIS (300 Řecko, domácí)

Vydání

Würzburg, Germany, Proc. of the 10th International Conference on Virtual Worlds and Games for Serious Applications (VS-Games 2018), od s. 1-4, 4 s. 2018

Nakladatel

IEEE

Další údaje

Jazyk

angličtina

Typ výsledku

Stať ve sborníku

Obor

10201 Computer sciences, information science, bioinformatics

Stát vydavatele

Německo

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Forma vydání

tištěná verze "print"

Kód RIV

RIV/00216224:14330/18:00106927

Organizační jednotka

Fakulta informatiky

ISBN

978-1-5386-7123-8

ISSN

Klíčová slova anglicky

eye gaze;animation;virtual characters

Příznaky

Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 3. 5. 2019 13:29, RNDr. Pavel Šmerk, Ph.D.

Anotace

V originále

In this paper we propose a model for generating head and eye movements during gaze shifts of virtual characters, including eyelid and eyebrow motion. A user study with 30 participants was conducted to evaluate the communicative accuracy and perceived naturalness of the model. Results showed that the model communicates gaze targets with an accuracy that closely matches that of a human confederate, and participants subjectively rated the head and eye movements as natural (as opposed to artificial). The implementation can be used as-is in applications where virtual characters act as idle bystanders or observers, or it can be paired with a lip synchronization solution.

Návaznosti

NV16-31457A, projekt VaV
Název: Neurobiologické mechanismy funkčních neurologických poruch