2018
A Model for Eye and Head Motion for Virtual Agents
KREJSA, Jan, Bojan KEROUŠ a Fotis LIAROKAPISZákladní údaje
Originální název
A Model for Eye and Head Motion for Virtual Agents
Autoři
KREJSA, Jan (203 Česká republika, domácí), Bojan KEROUŠ (70 Bosna a Hercegovina, domácí) a Fotis LIAROKAPIS (300 Řecko, domácí)
Vydání
Würzburg, Germany, Proc. of the 10th International Conference on Virtual Worlds and Games for Serious Applications (VS-Games 2018), od s. 1-4, 4 s. 2018
Nakladatel
IEEE
Další údaje
Jazyk
angličtina
Typ výsledku
Stať ve sborníku
Obor
10201 Computer sciences, information science, bioinformatics
Stát vydavatele
Německo
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání
tištěná verze "print"
Kód RIV
RIV/00216224:14330/18:00106927
Organizační jednotka
Fakulta informatiky
ISBN
978-1-5386-7123-8
ISSN
Klíčová slova anglicky
eye gaze;animation;virtual characters
Příznaky
Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 3. 5. 2019 13:29, RNDr. Pavel Šmerk, Ph.D.
Anotace
V originále
In this paper we propose a model for generating head and eye movements during gaze shifts of virtual characters, including eyelid and eyebrow motion. A user study with 30 participants was conducted to evaluate the communicative accuracy and perceived naturalness of the model. Results showed that the model communicates gaze targets with an accuracy that closely matches that of a human confederate, and participants subjectively rated the head and eye movements as natural (as opposed to artificial). The implementation can be used as-is in applications where virtual characters act as idle bystanders or observers, or it can be paired with a lip synchronization solution.
Návaznosti
NV16-31457A, projekt VaV |
|