ADAM, Martin. Affect in Effect: Employing Pathos to Enhance Persuasion in Sermon Openings. In 14th ESSE Conference. 2018.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Affect in Effect: Employing Pathos to Enhance Persuasion in Sermon Openings
Název česky Afekt a efekt: zapojení pathosu pro posílení persvaze v úvodních pasážích kázání
Autoři ADAM, Martin (203 Česká republika, garant, domácí).
Vydání 14th ESSE Conference, 2018.
Další údaje
Originální jazyk angličtina
Typ výsledku Prezentace na konferencích
Obor 60203 Linguistics
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
WWW URL
Kód RIV RIV/00216224:14410/18:00101124
Organizační jednotka Pedagogická fakulta
Klíčová slova česky persvaze; pathos; kázání; emoce
Klíčová slova anglicky persuasion; pathos; sermon; emotion
Změnil Změnil: doc. Mgr. Martin Adam, Ph.D., učo 14990. Změněno: 1. 4. 2019 16:57.
Anotace
In comparison with other types of specialised persuasive discourse, the religious one is understood to be somewhat unique in the sense that it functionally employs all the three components of Aristotelian appeal, i.e. apart from logos and ethos also pathos (cf. Halmari & Virtanen 2005: 5, who maintain that the emotional appeal to the audience “is not expected to be foregrounded in the so-called professional genres”). Pathos is generally mediated via affect and emotions; in religious discourse it is, among other things, effectively reinforced by the intentional juxtaposition of the factual (serious theological content, intertextual references to credible sources) on the one hand, and the affective (both positive and negative emotions) on the other. It follows that a whole scale of emotions may undoubtedly be ignited in religious discourse in general, including sentiment, compassion, excitement, sadness, fear, guilt, and the like; these serve to encourage the believers to strive for a godly life, to realise and accept spiritual truths, etc. The corpus-based paper will examine the manifestation of pathos utilized in scripted sermons, focusing on how affect can foster their persuasive power. Scrutinizing both rhetorical conventions and language practices of sermons, the paper will demonstrate that owing to the employment of various shades of affect, the message conveyed is more personal, appealing and readily accessible to the audience. As a result, the desired persuasive impact – the quintessential goal of religious discourse – is thus enhanced.
Anotace česky
Ve srovnání s jinými druhy specializovaného diskurzu je religiózní diskurz považován za poněkud jedinečný v tom smyslu, že funkčně uplatňuje všechny tři složky aristotelovského apelu, tj. kromě logosu a ethosu také pathos. Pathos je obecně zprostředkován prostřednictvím vlivu a emocí; v náboženském diskurzu je mimo jiné účinně posílen záměrným souběhem faktu (vážný teologický obsah, intertextuální odkazy na důvěryhodné zdroje) na jedné straně a afektivní (pozitivní i negativní emoce) na straně druhé. Článek založený na korpusu zkoumá projev pathosu použitého v kázáních se zaměřením na to, co podpořit jejich přesvědčovací sílu.
Návaznosti
GA17-16195S, projekt VaVNázev: Persvaze v anglickém a českém specializovaném diskurzu
Investor: Grantová agentura ČR, Persvaze v anglickém a českém specializovaném diskurzu
VytisknoutZobrazeno: 6. 5. 2024 16:02