2018
Péče o duši jako východisko fenomenologické pedagogiky v kontextu vzdělávacích technologií
ČERNÝ, MichalZákladní údaje
Originální název
Péče o duši jako východisko fenomenologické pedagogiky v kontextu vzdělávacích technologií
Název anglicky
Caring for the soul as the basis of phenomenological pedagogy in the context of educational technologies
Autoři
Vydání
Brno, Jan Patočka a naše doba. Sborník příspěvků mezinárodní konference, od s. 31-40, 10 s. 2018
Nakladatel
Masarykova univerzita
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Stať ve sborníku
Obor
60300 6.3 Philosophy, Ethics and Religion
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání
elektronická verze "online"
Odkazy
Organizační jednotka
Filozofická fakulta
ISBN
978-80-210-8958-7
Klíčová slova česky
péče o duši; PLE; SOLE; konektivismus; Patočka; Fink; heutagogika; MOOC; daty řízení učení; BI; AI
Klíčová slova anglicky
care for the soul; PLE; SOLE; connectivism; Patočka; Fink; heutagogy; MOOC; learning management data; BI; AI
Změněno: 25. 1. 2019 11:00, RNDr. Michal Černý, Ph.D.
V originále
Jan Patočka staví ve své koncepci fenomenologické pedagogiky jako ústřední téma péči o duši. Tu vidí jako základ filosofie, nezbytný předpoklad pro reflexi vlastního lidského vývoje, dějin v pravém slova smyslu. Své pojetí fenomenologie ale nevztahuje pouze k otázkám ontologickým a epistemickým, ale klade je také do souvislostí s pedagogikou. Poznání se stává individualizovaným hledáním pravdy v nejkomplexnějším slova smyslu. V tomto kontextu se pokusíme zaměřit na změny, které v oblasti vzdělávání přinášejí nové technologie a technologické možnosti v oblasti vzdělávání se autonomnímu cestami. Internet a možnosti s ním spojené otevřeli cestu k budování osobního vzdělávacího prostředí (PLE), rozvoji metod jako je sebe-organizované učení prostředí (SOLE) nebo konektivismu a heutagogice. Příspěvek se pokusí právě tyto nové možnosti učení se reflektovat pomocí Patočkova konceptu péče o duši a celkového nazírání fenomenologické pedagogiky s odkazem na antinomie Eugena Finka.
Anglicky
Jan Patočka builds his concept of phenomenological pedagogy as the central theme of soul care. Here he sees the basis of philosophy, a prerequisite for reflection of his own human development, history in the true sense of the word. However, its concept of phenomenology does not only address ontological and epistemological issues, but it also puts it in context with pedagogy. Knowledge becomes an individualized search for truth in the most comprehensive sense. In this context, we will try to focus on the changes that education brings in new technologies and technological opportunities in the field of autonomous education. The Internet and opportunities associated with it have opened the way to building a personal learning environment (PLE), developing methods such as self-organized learning environment (SOLE) or connectivism and heutagogy. The paper will attempt to reflect these new learning opportunities through Patočka's concept of soul care and the overall view of phenomenological pedagogy with reference to the antinomy of Eugen Fink.
Návaznosti
MUNI/A/1013/2017, interní kód MU |
|