k 2018

Formation of the “New Teacher” in socialist Czechoslovakia

ZOUNEK, Jiří a Michal ŠIMÁNĚ

Základní údaje

Originální název

Formation of the “New Teacher” in socialist Czechoslovakia

Název česky

Utváření „nového učitele“ v socialistickém Československu

Autoři

ZOUNEK, Jiří (203 Česká republika, garant, domácí) a Michal ŠIMÁNĚ (203 Česká republika)

Vydání

International Standing Conference for History of Education (ISCHE) 40 - Education and Nature, August 29, – September 1, 2018, Berlin, 2018

Další údaje

Jazyk

angličtina

Typ výsledku

Prezentace na konferencích

Obor

50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Stát vydavatele

Německo

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Kód RIV

RIV/00216224:14210/18:00101128

Organizační jednotka

Filozofická fakulta

Klíčová slova česky

učitel; základní škola; normalizace; Československo; ideologie; orální historie

Klíčová slova anglicky

teacher; primary school; normalisation; Czechoslovakia; ideology; oral history

Štítky

Příznaky

Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 11. 4. 2019 10:27, Mgr. Igor Hlaváč

Anotace

V originále

The takeover of power by the Communist Party of Czechoslovakia in 1948 was followed by new requirements for Czechoslovak society. Similarly to the USSR, the “New Man” in the spirit of socialist ideology was to be shaped in socialist Czechoslovakia. The people were to be transformed into active, loyal, and honest citizens whose professional and private lives were to be largely driven by power as dictated by state ideology (Overy, 2006). Unsurprisingly, one of the key areas for creating the New Man was education. Education was to be re-fashioned to not only develop a new intelligentsia loyal to the socialist regime, but also to create new educational staff devoted to communist ideology (Lunačarskij, 1982) – the people needed to raise and educate future generations. Teachers, therefore, were high in the hierarchy of roles created to shape the New Man – the “New Teacher”. The focus of this paper is: How did the communist regime in Czechoslovakia create New Teachers? How was communist ideology reflected in their lives? How did they deal with ideological pressure? The paper is based on archival sources and, especially, oral histories. Research respondents were teachers of primary schools in former Czechoslovakia, who were in active service during the “period of normalization”. Research data show that the Czechoslovak communist regime applied strong pressure to create the New Teacher. Ideology was imposed on teachers in significant ways during training and when teaching. New Teachers met the requirements of the regime in some ways while looking for opportunities to stay true to themselves: to be able to “see their own face in the mirror” next to the required “social face”.

Česky

Převzetí moci Komunistickou stranou Československa v roce 1948 s sebou přineslo i nové požadavky na podobu československé společnosti. Obdobně jako v Sovětském svazu i v socialistickém Československu mělo dojít k utváření tzv. „nového člověka“ v duchu socialistické ideologie. Jinými slovy řečeno mělo dojít k transformaci obyvatel společnosti v aktivní, uvědomělé a poctivé příslušníky řídící svůj profesní i soukromý život v duchu státní ideologie (Overy, 2006). Není překvapivé, že jednou z hlavních oblastí, která měla přispět k vytvoření této společnosti, bylo školství. V této souvislosti nemělo být školství přebudováno jen s cílem vychovat novou inteligenci spjatou se socialistickým zřízením, ale i s cílem připravit nové, komunismu oddané, pracovníky školství (Lunačarskij, 1982). Tedy ty, kteří měli vychovávat a vzdělávat budoucí generace tohoto zřízení. Sami přitom stáli na jednom z pomyslných prvních míst utváření „nového člověka“, v tomto případě „nového učitele“. Právě na tyto pracovníky se autoři příspěvku zaměřují. Soustředí se přitom na otázky, jakým způsobem komunistický režim v Československu utvářel „nové učitele/učitelky“, jakým způsobem se komunistická ideologie promítala do jejich profese? Zároveň sledují i otázku, jakým způsobem se s tímto ideologickým tlakem vyrovnávali. Příspěvek je přitom založen na datech, která autoři získali jak studiem archivních pramenů, tak zejména metodou orální historie. Respondenty byli učitelé základních škol v období socialistického Československa. Data z výzkumu ukazují, že učitelé jak během své přípravy na výkon profese, tak i během ní byli pod silným ideologickým vlivem. Požadavky režimu určitým způsobem naplňovali, ale zároveň hledali možnosti, jak obstát sami před sebou "při pohledu do zrcadla". Jak vedle očekávané „socialistické tváře“ si zachovat i svou vlastní tvář.

Návaznosti

GA14-05926S, projekt VaV
Název: Každodenní život základní školy v období normalizace pohledem učitelů. Využití orální historie při studiu soudobých dějin školství
Investor: Grantová agentura ČR, Každodenní život základní školy v období normalizace pohledem učitelů. Využití orální historie při studiu soudobých dějin školství