ADAM, Martin. Fifty Shades of Fear: Enhancing Persuasion in Sermon Conclusions through Fear Induction. In Silesian Studies in English SILSE 2018: 5th International Conference of English and American Studies. 2018.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Fifty Shades of Fear: Enhancing Persuasion in Sermon Conclusions through Fear Induction
Název česky Padesát odstínů strachu: posílení persvaze v závěrečných pasážích kázání skrze vybuzení strachu
Autoři ADAM, Martin (203 Česká republika, garant, domácí).
Vydání Silesian Studies in English SILSE 2018: 5th International Conference of English and American Studies, 2018.
Další údaje
Originální jazyk angličtina
Typ výsledku Prezentace na konferencích
Obor 60203 Linguistics
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
WWW URL
Kód RIV RIV/00216224:14410/18:00101134
Organizační jednotka Pedagogická fakulta
Klíčová slova česky persvaze; pathos; kázání; strach; emoce; důvěryhodnost
Klíčová slova anglicky persuasion; pathos; sermon; fear; emotion; credibility
Příznaky Mezinárodní význam
Změnil Změnil: doc. Mgr. Martin Adam, Ph.D., učo 14990. Změněno: 1. 4. 2019 16:56.
Anotace
Pathos, one of the three Aristotelian sources of appeal, is generally mediated via affect and emotions. In religious discourse it is, among other things, effectively reinforced by the intentional juxtaposition of the factual (serious theological content, intertextual references to credible sources) on the one hand, and the affective (both positive and negative emotions) on the other. It follows that a whole scale of emotions may undoubtedly be ignited in religious discourse, including sentiment, compassion, excitement, sadness, guilt, fear, and the like; these are eventually to promote the doctrine, to make the believers to realise and accept spiritual truths, to encourage them to strive for a godly life, etc. The proposed corpus-based paper will examine how negative affect, viz. fear induced deliberately by the preacher, may foster the persuasive effect in sermons. Scrutinizing both rhetorical conventions and language practices of sermons, the paper will demonstrate that owing to the employment of various shades of negative emotions, the message conveyed is more appealing, and thus persuasive, to the audience.
Anotace česky
Pathos, jeden ze tří aristotelských typů apelu, je obecně zprostředkován prostřednictvím afektu a emocí. V náboženském diskurzu je mimo jiné účinně posílen záměrným souběhem faktů (vážný teologický obsah, intertextuální odkazy na věrohodné zdroje) na jedné straně a afektem (pozitivní i negativní emoce) na straně druhé. Příspěvek zkoumá strach vyvolaný úmyslně kazatelem, a to, jak může podpořit přesvědčivý účinek v kázních.
Návaznosti
GA17-16195S, projekt VaVNázev: Persvaze v anglickém a českém specializovaném diskurzu
Investor: Grantová agentura ČR, Persvaze v anglickém a českém specializovaném diskurzu
VytisknoutZobrazeno: 6. 5. 2024 23:26