C 2018

Teacher Training from the Novice Physical Education Teacher’s Point of View

JANÍKOVÁ, Marcela

Basic information

Original name

Teacher Training from the Novice Physical Education Teacher’s Point of View

Name in Czech

Učitelské vzdělávání pohledem začínajících učitelů tělesné výchovy

Authors

JANÍKOVÁ, Marcela (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)

Edition

Montenegro, Physical Education in Secondary School Researches – Best Practices – Situation, p. 79-87, 9 pp. Mimo ediční řady, 2018

Publisher

Faculty of Sport and Physical Education of University of Montenegro, Montenegrin Sports Academy and FIEP

Other information

Language

English

Type of outcome

Kapitola resp. kapitoly v odborné knize

Field of Study

50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Country of publisher

Montenegro

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Publication form

printed version "print"

RIV identification code

RIV/00216224:14510/18:00103595

Organization unit

Faculty of Sports Studies

ISBN

978-9940-722-02-9

Keywords (in Czech)

učitelé tělesné výchovy; vzdělávání učitelů tělesné výchovy; začínající učitelé

Keywords in English

Physical education teacher; Physical education teacher education (PETE); Novice teacher

Tags

Tags

International impact, Reviewed
Změněno: 6/9/2018 18:17, doc. PhDr. Mgr. Marcela Janíková, Ph.D.

Abstract

V originále

The aim of this contribution is the exploration of physical education teacher training from the novice teachers’ point of view. The research sample included twenty novice physical education teachers who graduated Teacher Training in Physical Education from the Faculty of Sports Studies of Masaryk University in Brno. A semi-structured interview was chosen as a research tool. A qualitative data analysis shows that teachers suffer from shortcomings in three main areas: formal framework, content of study and human factor during study. The particular examples from each area will be analysed in detail in the part dealing with results and discussion.

In Czech

Cílem příspěvku je rekognoskace vzdělávání učitelů tělesné výchovy tak, jak ji vnímají začínající učitelé v praxi. Výzkumný soubor tvořilo 20 začínajících učitelů tělesné výchovy, kteří absolvovali obor Učitelství tělesné výchovy na Fakultě sportovních studií MU v Brně. Za výzkumný nástroj byl zvolen polostrukturovaný rozhovor. Kvalitativní analýzou dat v programu atlas.ti se ukázalo, že učitelé pociťují nedostatky ve čtyřech hlavních oblastech: administrativě, pedagogicko-psychologické přípravě, oborové přípravě a ve svých osobnostních vlastnostech. Konkrétní zástupce jednotlivých oblastí rozebereme blíže ve výsledcích a následně v diskuzi.