Detailed Information on Publication Record
2018
Teacher Training from the Novice Physical Education Teacher’s Point of View
JANÍKOVÁ, MarcelaBasic information
Original name
Teacher Training from the Novice Physical Education Teacher’s Point of View
Name in Czech
Učitelské vzdělávání pohledem začínajících učitelů tělesné výchovy
Authors
JANÍKOVÁ, Marcela (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)
Edition
Montenegro, Physical Education in Secondary School Researches – Best Practices – Situation, p. 79-87, 9 pp. Mimo ediční řady, 2018
Publisher
Faculty of Sport and Physical Education of University of Montenegro, Montenegrin Sports Academy and FIEP
Other information
Language
English
Type of outcome
Kapitola resp. kapitoly v odborné knize
Field of Study
50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Country of publisher
Montenegro
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
Publication form
printed version "print"
RIV identification code
RIV/00216224:14510/18:00103595
Organization unit
Faculty of Sports Studies
ISBN
978-9940-722-02-9
Keywords (in Czech)
učitelé tělesné výchovy; vzdělávání učitelů tělesné výchovy; začínající učitelé
Keywords in English
Physical education teacher; Physical education teacher education (PETE); Novice teacher
Tags
Tags
International impact, Reviewed
Změněno: 6/9/2018 18:17, doc. PhDr. Mgr. Marcela Janíková, Ph.D.
V originále
The aim of this contribution is the exploration of physical education teacher training from the novice teachers’ point of view. The research sample included twenty novice physical education teachers who graduated Teacher Training in Physical Education from the Faculty of Sports Studies of Masaryk University in Brno. A semi-structured interview was chosen as a research tool. A qualitative data analysis shows that teachers suffer from shortcomings in three main areas: formal framework, content of study and human factor during study. The particular examples from each area will be analysed in detail in the part dealing with results and discussion.
In Czech
Cílem příspěvku je rekognoskace vzdělávání učitelů tělesné výchovy tak, jak ji vnímají začínající učitelé v praxi. Výzkumný soubor tvořilo 20 začínajících učitelů tělesné výchovy, kteří absolvovali obor Učitelství tělesné výchovy na Fakultě sportovních studií MU v Brně. Za výzkumný nástroj byl zvolen polostrukturovaný rozhovor. Kvalitativní analýzou dat v programu atlas.ti se ukázalo, že učitelé pociťují nedostatky ve čtyřech hlavních oblastech: administrativě, pedagogicko-psychologické přípravě, oborové přípravě a ve svých osobnostních vlastnostech. Konkrétní zástupce jednotlivých oblastí rozebereme blíže ve výsledcích a následně v diskuzi.