Teatralita politických kulturních performancí
KUBINA, Lukáš. Teatralita politických kulturních performancí. In Konference Perspektivy teatrologie 2, 17.-18.5.2018, FF UP Olomouc. 2018. |
Další formáty:
BibTeX
LaTeX
RIS
|
Základní údaje | |
---|---|
Originální název | Teatralita politických kulturních performancí |
Název anglicky | Theatrical aspects of cultural performances |
Autoři | KUBINA, Lukáš (203 Česká republika, garant, domácí). |
Vydání | Konference Perspektivy teatrologie 2, 17.-18.5.2018, FF UP Olomouc, 2018. |
Další údaje | |
---|---|
Originální jazyk | čeština |
Typ výsledku | Prezentace na konferencích |
Obor | 60403 Performing arts studies |
Stát vydavatele | Česká republika |
Utajení | není předmětem státního či obchodního tajemství |
Kód RIV | RIV/00216224:14210/18:00103607 |
Organizační jednotka | Filozofická fakulta |
Klíčová slova česky | kulturní performance; teatralita; performativita |
Klíčová slova anglicky | cultural performance; theatricality; performativity |
Štítky | rivok |
Změnil | Změnila: Mgr. Zuzana Matulíková, učo 405304. Změněno: 6. 4. 2019 15:32. |
Anotace |
---|
Cílem příspěvku je představit jeden z možných metodologických přístupů ke studiu politických kulturních performancí, vycházející z širokého sociologického a antropologického pojetí teatrality veřejných událostí. Toto metodologické východisko, navazující na tradici filozofie pragmatismu a symbolického interakcionismu, bude demonstrováno na příkladu masových slavností a politických demonstrací z 50. a 60. let 20. století v Československu (zvláště pak na majálesových průvodech). Záměrem příspěvku je ukázat, jakým způsobem aktéři kulturních performancí v interakci manipulují se symbolickými významy, a jak funguje proces, v rámci něhož aktéři zobrazují smysl své sociální situace. |
Anotace anglicky |
---|
The aim of this paper is to introduce one of the possible methodological approaches to the study of political cultural performances. The chosen approach is based on the broad sociological and anthropological conception of theatricality / performativity of public events and derives from the tradition of philosophy of pragmatism and symbolic interactionism. If we consider the cultural performances (such as the majestic parades) as a production of its kind, this theory can help us in analysing them. Therefore, the mass festivals and political demonstrations of 1950s and 1960s from Czechoslovakia are chosen as a key example in this paper to demonstrate how this approach works. Thus, the purpose of this paper is either to show how actors of those cultural performances – who are in interaction - manipulate with symbolic meanings. As well as to show how this process - in which the actors show the meaning of their social situation – actually works. |
Návaznosti | |
---|---|
MUNI/A/1098/2017, interní kód MU | Název: Metodologické problémy výzkumu divadelní kultury (Akronym: MEDDIV) |
Investor: Masarykova univerzita, Metodologické problémy výzkumu divadelní kultury, DO R. 2020_Kategorie A - Specifický výzkum - Studentské výzkumné projekty |
VytisknoutZobrazeno: 2. 9. 2024 06:28