HLAĎO, Petr, Lenka HLOUŠKOVÁ a Bohumíra LAZAROVÁ. Influence of parental career behavior on vocational upper-secondary school students’ career adaptability. In Conference ECER 2018, 04 - 07 Sep, Bolzano. 2018.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Influence of parental career behavior on vocational upper-secondary school students’ career adaptability
Název česky Vliv rodičovského kariérového chování na kariérovou adaptabilitu studentů odborně zaměřených vyšších sekundárních škol
Autoři HLAĎO, Petr (203 Česká republika, garant, domácí), Lenka HLOUŠKOVÁ (203 Česká republika, domácí) a Bohumíra LAZAROVÁ (203 Česká republika, domácí).
Vydání Conference ECER 2018, 04 - 07 Sep, Bolzano, 2018.
Další údaje
Originální jazyk angličtina
Typ výsledku Prezentace na konferencích
Obor 50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Stát vydavatele Itálie
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
WWW URL
Kód RIV RIV/00216224:14210/18:00101152
Organizační jednotka Filozofická fakulta
Klíčová slova česky kariérová adaptabilita; vnímaná kariérová rodičovská podpora; rodičovská podpora; učitelská podpora; podpora vrstevníků
Klíčová slova anglicky career adaptability; perceived career-related parental behavior; parental support; teacher support; friends support
Štítky rivok
Příznaky Mezinárodní význam
Změnil Změnil: Mgr. Igor Hlaváč, učo 342491. Změněno: 11. 4. 2019 12:29.
Anotace
Career development theorists have a long-standing interest in exploring the personal characteristics that allow people to successfully manage their careers and integrate their self-concepts into their working roles. The high-order developmental construct of career adaptability, which reflects a series of psychological aspects such as personality, motivation, readiness, strengths, behaviour, and attitudes, was designed in order to assess a person’s readiness for successful mastery of career tasks and capacity to prepare and participate in work roles. The main objective of the paper is to examine the relationships between selected relational variables (e.g. perceived career-related parental support, perceived teacher support, perceived close friends support) and overal career adaptability and career adaptability dimensions (concern, control, curiosity, and confidence). The data collection took place in March and April 2018 via web based or paper-and pencil self-reported questionnaire by Czech full-time students of public vocational upper-secondary schools in South Moravian and Moravian-Silesian regions. The result shows that parents play important role in their offspring’s career planning (concern), career decision-making (control) and problem solving (confidence). Thus, social support should be perceived as an important component of successful educational and school-to-work transitions for Czech adolescents.
Anotace česky
Teoretikové kariérového vývoje se dlouhodobě zaměřují na zkoumání osobnostních charakteristik, které jedinci umožňují úspěšně se vypořádat se svými vzdělávacími a profesními drahami a integrovat self-koncept do svých pracovních rolí. Ke zhodnocení přípravenosti jedince vypořádat se s těmito úkoly byl navržen vývojový konstrukt kariérové adaptability, který reflektuje řadu psychologických aspektů jako je osobnost, motivace, zralost, silné stránky, chování, postoje. Hlavním cílem příspěvku je prozkoumat vztahy mezi vybranými vztahovými proměnnými (např. vnímaná kariérově zaměřená rodičovská podpora, vnímaná podpora ze strany učitelů, vnímaná podpora od blízných přátel) a celkovou kariérovou adaptabilitou a dále jejími dimenzemi. Sběr dat proběhl v březnu a dubnu 2018 u českých žáků středních odborných škol a středních odborných učilišť v Jihomoravském a Moravskoslezském kraji. Sběr dat proběhl s využitím on-line formuláře a tištěných dotazníků. Výsledky naznačují, že rodiče mají významný vliv na své potomky co se týče kariérového plánování, kariérového rozhodování a řešení problémů. Sociální podporu je proto třeba u českých adolescentů vnímat jako významnou součást úspěšných přechodů ve vzdělávání a ze školy na trh práce.
Návaznosti
GA18-07537S, projekt VaVNázev: Kariérová adaptabilita absolventů odborných vyšších sekundárních škol v období přechodu ze školy do práce
Investor: Grantová agentura ČR, Career adaptability of vocational upper-secondary school graduates during the school-to-work transition
VytisknoutZobrazeno: 26. 4. 2024 13:09