k 2018

Role-confusion in adolescence: the new method for assessing role-confusion in family from adolescent perspective

PIVODOVÁ, Lenka, Petra DAŇSOVÁ a Lenka LACINOVÁ

Základní údaje

Originální název

Role-confusion in adolescence: the new method for assessing role-confusion in family from adolescent perspective

Název česky

Zmatení rolí v adolescenci: nová metoda pro měření zmatení rolí v rodině z perspektivy adolescenta

Autoři

PIVODOVÁ, Lenka, Petra DAŇSOVÁ a Lenka LACINOVÁ

Vydání

Developmental Psychology Section Conference 2018, September 12 - 14, Liverpool, UK, 2018

Další údaje

Jazyk

angličtina

Typ výsledku

Prezentace na konferencích

Stát vydavatele

Velká Británie a Severní Irsko

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Organizační jednotka

Fakulta sociálních studií

Klíčová slova česky

zmatení rolí; adolescence; vazba

Klíčová slova anglicky

role-confusion; adolescence; attachment
Změněno: 17. 9. 2018 11:48, Mgr. Lenka Pivodová, Ph.D.

Anotace

V originále

Boundaries in family systems are considered as an important aspect of healthy family functioning. The role-confusion in child-parent dyad may have negative impact on child development. The aim of this study is twofold: 1) to introduce a new method for measuring role-confusion in adolescents and 2) to explore relationship between role-confusion, internalizing and externalizing problems in children, and parental attachment. First, we created self-report questionnaire for measuring role-confusion focused on instrumental and emotional role-confusion in mother- and father-child dyad in the present family context. Psychometric properties were examined in two pilot studies. Next, we looked at relationships between role-confusion, internalizing and externalizing problems, and parental attachment. 212 Czech adolescents completed questionnaires (mean age=14.02, SD=2.05, age range 11–18 years). These adolescents participate in a 2-year longitudinal project. We assessed role-confusion (a new method), parental evaluation of adolescents internalizing and externalizing problems (SDQ), and parental attachment reported by adolescents (ECR-RS). We conducted exploratory factor analysis (Study 1). The results of the confirmatory factor analysis and multiple regression analysis will be presented (Study 2). The results shows a three-factor structure of the questionnaire with instrumental role-confusion and maternal and paternal emotional role-confusion. In the second study, we assume that the more role-confusion adolescent describes, the higher the internalizing and externalizing symptoms, and attachment anxiety and avoidance are. The new method for assessing role-confusion from adolescent perspective was created.

Návaznosti

GA16-03059S, projekt VaV
Název: Vývoj vztahů v adolescenci: Využití perspektivy citové vazby, dynamicko-systémového přístupu a metody časových řad (Akronym: VVvA)
Investor: Grantová agentura ČR, Vývoj vztahů v adolescenci: Využití perspektivy citové vazby, dynamicko-systémového přístupu a metody časových řad