a 2018

Pohyb jako téma pro interdisciplinární výuku i podporu geografického myšlení

SVOBODOVÁ, Hana, Eduard HOFMANN a Tereza ČEŠKOVÁ

Základní údaje

Originální název

Pohyb jako téma pro interdisciplinární výuku i podporu geografického myšlení

Název anglicky

Movement as a theme for interdisciplinary learning and support for geographical thinking

Autoři

SVOBODOVÁ, Hana (203 Česká republika, garant, domácí), Eduard HOFMANN (203 Česká republika, domácí) a Tereza ČEŠKOVÁ (203 Česká republika, domácí)

Vydání

Geografia na vzostupe? 2018

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Konferenční abstrakt

Obor

50602 Public administration

Stát vydavatele

Slovensko

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Kód RIV

RIV/00216224:14410/18:00101179

Organizační jednotka

Pedagogická fakulta

ISBN

978-80-223-4576-7

Klíčová slova česky

interdisciplinarita; pohyb; geografie

Klíčová slova anglicky

interdisciplinarity; movement; geography
Změněno: 25. 3. 2019 10:40, RNDr. Hana Svobodová, Ph.D.

Anotace

V originále

V souladu se změnami v českých kurikulárních dokumentech je vytvářen stále větší tlak na posilování mezipředmětových vazeb. Zatímco v zahraničí se problematika mezipředmětové spolupráce začala řešit v 80. letech a je reálně v řadě států uplatňována, v českém prostředí je stále spíše jen tématem odborných diskuzí a projektů (např. Janás 1985; Podroužek 2002; Hofmann 2003; Hofmann a kol. 2011; Hejnová 2011; Svatoňová a kol. 2012), ale její komplexní realizace a implementace do kurikula základních či středních školách naráží na řadu bariér. Zároveň v českém prostředí chybí výzkum zachycující realizaci mezipředmětové výuky či její srovnání v mezinárodním kontextu. Klein a Newell (1998, 3) považují interdisciplinární přístup za „proces odpovědí na otázky, řešení problémů nebo témat, která jsou příliš široká nebo složitá, aby mohla být vhodně řešena jedinou disciplínou“, bez ohledu na to, že „interdisciplinární studie vycházejí z disciplinárních pohledů a integrují jejich poznatky prostřednictvím konstrukce komplexnější perspektivy.“ Vzhledem k tomu, že interdisciplinarita zůstává v českém prostředí často nedoceněným konceptem, je prvním dílčím cílem příspěvku představení možnosti integrace dílčích geografických i dalších odborných disciplín prostřednictvím tématu „pohyb“. Aby mezipředmětovou spolupráci více uplatňovali učitelé na školách, je nutná jejich odborná příprava již v rámci studia. Za účelem zjištění, zda jsou budoucí učitelé schopni realizovat tuto formu výuky, bylo provedeno šetření se studenty navazujícího magisterského studia učitelství pro 1. a 2. stupeň ZŠ, a to metodou volného psaní na předem zadané otázky. Vzhledem ke kvalitativnímu charakteru odpovědí studentů byly jejich odpovědi kódovány a následně analyzovány. Druhým dílčím cílem příspěvku je tedy zhodnocení výsledků šetření se studenty, ve kterých se vyjadřují k přípravě na mezipředmětovou výuku včetně porovnání postojů studentů učitelství pro 1. a 2. stupeň.

Anglicky

The partial aim of the paper is to introduce the possibility of integrating partial geographic and other professional disciplines through the topic "Movement".

Návaznosti

GA16-00695S, projekt VaV
Název: Terénní výuka jako silná výuková strategie
Investor: Grantová agentura ČR, Terénní výuka jako silná výuková strategie