2018
Teacher support as a new competence of career educators?
HLOUŠKOVÁ, Lenka, Petr HLAĎO a Bohumíra LAZAROVÁZákladní údaje
Originální název
Teacher support as a new competence of career educators?
Název česky
Učitelská podpora jako nová kompetence kariérových pedagogů?
Autoři
HLOUŠKOVÁ, Lenka (203 Česká republika, garant, domácí), Petr HLAĎO (203 Česká republika, domácí) a Bohumíra LAZAROVÁ (203 Česká republika, domácí)
Vydání
NICE Academy: Fostering the Dialogue Between Science and Practice in Career Guidance and Counselling, September 5-8 2018, Krakow (Polsko), 2018
Další údaje
Jazyk
angličtina
Typ výsledku
Prezentace na konferencích
Obor
50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Stát vydavatele
Polsko
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Odkazy
Kód RIV
RIV/00216224:14210/18:00101187
Organizační jednotka
Filozofická fakulta
Klíčová slova česky
vnímaná učitelská podpora; kariéroví pedagogové; kariérová adaptabilita
Klíčová slova anglicky
perceived teacher support; career educators; career adaptability
Štítky
Příznaky
Mezinárodní význam
Změněno: 11. 4. 2019 15:09, Mgr. Igor Hlaváč
V originále
This paper reviews core competences one of the professional roles career guidance counseling professionals – career educators. The purpose of this paper is to describe teacher support as a „new“ competence of the career educators at schools. As a career educators so called the first level (Schiersmann et al., 2016) can be considered all teachers it includes teachers in vocational upper-secondary in the career guidance services system in the Czech Republic. Any our attempt to defining teacher support as a competence of career educators is based on hypothesis: perceived teacher support will be associated with higher level of career adaptability. To summarize, we are discussing characteristics teacher support as one of the competence of career educators in the vocational upper – secondary schools on the basis of statistically significant relationships between the perceived support of teachers from the point of view of students and four dimensions of career adaptability this students (concern, control, curiosity, confidence).
Česky
V příspěvku se vracíme k vymezení klíčových kompetencí jedné z profesních rolí kariérových poradců – kariérových pedagogů (career educators) a naším cílem je popsat podporu učitelů jako jednu z „nových“ kompetencí kariérových pedagogů na školách. Za kariérové pedagogy tzv. první linie (Schiersmann et al., 2016) můžeme v systému služeb kariérového poradenství v České republice považovat všechny učitele, tj. i učitele středních odborných škol a učilišť. Jakýkoli náš pokus o vymezení podpory učitelů jako kompetence kariérových pedagogů vychází z hypotézy: intenzivněji vnímaná podpora učitelů je spojena s vyšší úrovní kariérové adaptability. Stručně řečeno, diskutujeme charakteristiky podpory učitelů jako jedné z kompetencí kariérových pedagogů na středních odborných školách a středních odborných učilištích na základě statisticky významných vztahů mezi vnímanou podporou učitelů z pohledu žáků a čtyřmi dimenzemi kariérové adaptability těchto studentů (zájem, kontrola, zvídavost, sebedůvěra).
Návaznosti
GA18-07537S, projekt VaV |
|