k 2018

Teacher support as a new competence of career educators?

HLOUŠKOVÁ, Lenka, Petr HLAĎO a Bohumíra LAZAROVÁ

Základní údaje

Originální název

Teacher support as a new competence of career educators?

Název česky

Učitelská podpora jako nová kompetence kariérových pedagogů?

Autoři

HLOUŠKOVÁ, Lenka (203 Česká republika, garant, domácí), Petr HLAĎO (203 Česká republika, domácí) a Bohumíra LAZAROVÁ (203 Česká republika, domácí)

Vydání

NICE Academy: Fostering the Dialogue Between Science and Practice in Career Guidance and Counselling, September 5-8 2018, Krakow (Polsko), 2018

Další údaje

Jazyk

angličtina

Typ výsledku

Prezentace na konferencích

Obor

50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Stát vydavatele

Polsko

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Odkazy

Kód RIV

RIV/00216224:14210/18:00101187

Organizační jednotka

Filozofická fakulta

Klíčová slova česky

vnímaná učitelská podpora; kariéroví pedagogové; kariérová adaptabilita

Klíčová slova anglicky

perceived teacher support; career educators; career adaptability

Štítky

Příznaky

Mezinárodní význam
Změněno: 11. 4. 2019 15:09, Mgr. Igor Hlaváč

Anotace

V originále

This paper reviews core competences one of the professional roles career guidance counseling professionals – career educators. The purpose of this paper is to describe teacher support as a „new“ competence of the career educators at schools. As a career educators so called the first level (Schiersmann et al., 2016) can be considered all teachers it includes teachers in vocational upper-secondary in the career guidance services system in the Czech Republic. Any our attempt to defining teacher support as a competence of career educators is based on hypothesis: perceived teacher support will be associated with higher level of career adaptability. To summarize, we are discussing characteristics teacher support as one of the competence of career educators in the vocational upper – secondary schools on the basis of statistically significant relationships between the perceived support of teachers from the point of view of students and four dimensions of career adaptability this students (concern, control, curiosity, confidence).

Česky

V příspěvku se vracíme k vymezení klíčových kompetencí jedné z profesních rolí kariérových poradců – kariérových pedagogů (career educators) a naším cílem je popsat podporu učitelů jako jednu z „nových“ kompetencí kariérových pedagogů na školách. Za kariérové pedagogy tzv. první linie (Schiersmann et al., 2016) můžeme v systému služeb kariérového poradenství v České republice považovat všechny učitele, tj. i učitele středních odborných škol a učilišť. Jakýkoli náš pokus o vymezení podpory učitelů jako kompetence kariérových pedagogů vychází z hypotézy: intenzivněji vnímaná podpora učitelů je spojena s vyšší úrovní kariérové adaptability. Stručně řečeno, diskutujeme charakteristiky podpory učitelů jako jedné z kompetencí kariérových pedagogů na středních odborných školách a středních odborných učilištích na základě statisticky významných vztahů mezi vnímanou podporou učitelů z pohledu žáků a čtyřmi dimenzemi kariérové adaptability těchto studentů (zájem, kontrola, zvídavost, sebedůvěra).

Návaznosti

GA18-07537S, projekt VaV
Název: Kariérová adaptabilita absolventů odborných vyšších sekundárních škol v období přechodu ze školy do práce
Investor: Grantová agentura ČR, Career adaptability of vocational upper-secondary school graduates during the school-to-work transition