2018
Vznik a řešení výskytu školní fobie u žáků základní školy
KACHLÍK, PetrZákladní údaje
Originální název
Vznik a řešení výskytu školní fobie u žáků základní školy
Název česky
Vznik a řešení výskytu školní fobie u žáků základní školy
Název anglicky
The Occurence of School Phobias in Elementary School Pupils: Origin and Solutions
Autoři
Vydání
1. vyd. Brno, Sborník z mezinárodní konference ICOLLE 2018, od s. 157-179, 23 s. 2018
Nakladatel
Mendelova univerzita v Brně
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Stať ve sborníku
Obor
50302 Education, special
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání
paměťový nosič (CD, DVD, flash disk)
Organizační jednotka
Pedagogická fakulta
ISBN
978-80-7509-569-5
Klíčová slova česky
fobie; intervence; pozorování; případová studie; rodina; rozhovor; škola; úzkost; vztahy; výzkum; zdraví; žák
Klíčová slova anglicky
phobia; intervention; observation; case study; family; interview; school; anxiety; relationships; research; health; pupil
Příznaky
Recenzováno
Změněno: 21. 9. 2018 10:26, doc. MUDr. Petr Kachlík, Ph.D.
V originále
Byla realizována výzkumná studie, jejímž cílem byla analýza okolností vzniku školní fobie a možností jejího řešení u tří záměrně vybraných participantů navštěvujících druhý stupeň základní školy. S využitím analýzy odborné dokumentace, strukturovaných rozhovorů s dětmi i jejich rodiči a pozorování byly sestaveny podrobné případové studie žáků. V rodinách byla realizována dlouhodobá pedagogická intervence. Ukázalo se, že důležitý vliv na vznik školní fobie má v rodině porucha vztahů, chybná výchovná strategie, nedostatek času na dítě, málo společných volnočasových aktivit. Ve škole fobické stavy souvisejí s negativním klimatem třídy, nedostatečným respektováním specifických potřeb žáka a oceňováním snahy, nízkou motivací a absencí dobrých přátel. Dlouhodobá práce s rodinou dokázala v různé míře tento nepříznivý stav zvrátit.
Anglicky
The research study was carried out to analyze the circumstances of school phobias and the possibilities of their solution in three intentionally selected participants attending the second level of elementary school. Detailed case studies of pupils were compiled using the analysis of specialized documentation, structured interviews with children and their parents, and observation. Long-term pedagogical intervention was implemented in families. It has been shown that some of the important influences resulting in the origin of school phobias lie in family relationship disorders, poor educational or upbringing strategies, lack of time for the child, and a shortage of shared leisure activities. At school, phobias are related to the negative atmosphere of the class, the lack of respect for the pupil’s specific needs, the insufficient appreciation of effort, low motivation and the absence of good friends. Long-term work with the family has been able to reverse this unfavorable situation to a varying extent.
Návaznosti
MUNI/B/1418/2016, interní kód MU |
|