RUSINKO, Marcela. Mýtus „chudého“ sběratele a Max Švabinský „čestným horníkem“. Umění jako nástroj sociální nivelizace v socialistickém Československu? In VI. sjezd historiků umění. Tvůrce jako předmět dějin umění. Pozice autora po jeho „smrti“. 2018.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Mýtus „chudého“ sběratele a Max Švabinský „čestným horníkem“. Umění jako nástroj sociální nivelizace v socialistickém Československu?
Název anglicky The myth of the "poor" art collector and Max Svabinsky as "honorary miner". Art as an instrument of social leveling in socialist Czechoslovakia?
Autoři RUSINKO, Marcela.
Vydání VI. sjezd historiků umění. Tvůrce jako předmět dějin umění. Pozice autora po jeho „smrti“ 2018.
Další údaje
Originální jazyk čeština
Typ výsledku Prezentace na konferencích
Obor 60401 Arts, Art history
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
WWW URL
Organizační jednotka Filozofická fakulta
Klíčová slova anglicky totalitarian Czechoslovakia; Max Svabinsky; art collecting; art market; social status of artistic assets; propaganda and manipulation
Změnil Změnil: doc. Mgr. Pavel Suchánek, Ph.D., učo 19371. Změněno: 8. 4. 2019 21:25.
Anotace
Příspěvek na základě dobových pramenů shromažďuje a analyzuje příklady významové mediální manipulace a účelové sociální nivelizace oficiálního sdíleného obrazu uměleckého díla a role jeho tvůrce, sběratele i recipienta v socialistickém Československu let 1948–1960. Nezabývá se obsahem a formální stránkou uměleckého díla, snaží se však upozornit na sociálně sdílené komunikační kódy a některé konsensuální předpoklady, s manipulací a šířením uměleckého díla v tomto období paradigmaticky spojené.
Anotace anglicky
The paper based on period archival sources collects and analyzes examples of meaningful media manipulation and targeted social leveling typical for the officially shared image of the artwork in socialist Czechoslovakia between 1948 and 1960. Also discuss the role of its creator, collector and recipient. It does not deal with the content and the formal aspect of the artwork, but tries to draw attention to socially shared communication codes and some consensual assumptions, with manipulation and spreading of the artwork in this period paradigmatically connected.
VytisknoutZobrazeno: 7. 6. 2024 06:33