k 2018

Mýtus „chudého“ sběratele a Max Švabinský „čestným horníkem“. Umění jako nástroj sociální nivelizace v socialistickém Československu?

RUSINKO, Marcela

Basic information

Original name

Mýtus „chudého“ sběratele a Max Švabinský „čestným horníkem“. Umění jako nástroj sociální nivelizace v socialistickém Československu?

Name (in English)

The myth of the "poor" art collector and Max Svabinsky as "honorary miner". Art as an instrument of social leveling in socialist Czechoslovakia?

Edition

VI. sjezd historiků umění. Tvůrce jako předmět dějin umění. Pozice autora po jeho „smrti“ 2018

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Prezentace na konferencích

Field of Study

60401 Arts, Art history

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

References:

Organization unit

Faculty of Arts

Keywords in English

totalitarian Czechoslovakia; Max Svabinsky; art collecting; art market; social status of artistic assets; propaganda and manipulation
Změněno: 8/4/2019 21:25, doc. Mgr. Pavel Suchánek, Ph.D.

Abstract

V originále

Příspěvek na základě dobových pramenů shromažďuje a analyzuje příklady významové mediální manipulace a účelové sociální nivelizace oficiálního sdíleného obrazu uměleckého díla a role jeho tvůrce, sběratele i recipienta v socialistickém Československu let 1948–1960. Nezabývá se obsahem a formální stránkou uměleckého díla, snaží se však upozornit na sociálně sdílené komunikační kódy a některé konsensuální předpoklady, s manipulací a šířením uměleckého díla v tomto období paradigmaticky spojené.

In English

The paper based on period archival sources collects and analyzes examples of meaningful media manipulation and targeted social leveling typical for the officially shared image of the artwork in socialist Czechoslovakia between 1948 and 1960. Also discuss the role of its creator, collector and recipient. It does not deal with the content and the formal aspect of the artwork, but tries to draw attention to socially shared communication codes and some consensual assumptions, with manipulation and spreading of the artwork in this period paradigmatically connected.