VYCHOPŇOVÁ, Tereza. Sociální moc ve vedení lidí - inspirace pro školní psychology. Školský psychológ/Školní psycholog. Brno: Časopis Asociácie školskej psychológie a Asociace školní psychologie - české sekce, 2018, roč. 19, č. 1, s. 14-23. ISSN 1212-0529.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Sociální moc ve vedení lidí - inspirace pro školní psychology
Název anglicky Social power in the context of leadership - inspiration for school psychologists
Autoři VYCHOPŇOVÁ, Tereza (203 Česká republika, garant, domácí).
Vydání Školský psychológ/Školní psycholog, Brno, Časopis Asociácie školskej psychológie a Asociace školní psychologie - české sekce, 2018, 1212-0529.
Další údaje
Originální jazyk čeština
Typ výsledku Článek v odborném periodiku
Obor 50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
WWW URL
Kód RIV RIV/00216224:14210/18:00103830
Organizační jednotka Filozofická fakulta
Klíčová slova česky sociální moc; vedení lidí; pracovní spokojenost; učitelé, ředitelé
Klíčová slova anglicky social power; leadership; job satisfaction; teachers; principals
Štítky rivok
Změnil Změnil: Mgr. Igor Hlaváč, učo 342491. Změněno: 11. 4. 2019 14:48.
Anotace
Školní psycholog svým působením ve škole podporuje klima a vztahy lidí v ní a nezřídka v této oblasti spolupracuje s vedením školy. Předkládaný text je věnován problematice sociální moci, která je ve škole uplatňovaná ve vztazích mezi všemi aktéry. Typy sociální moci podle Frenche a Ravena jsou zde dávány do vztahu se styly vedení ředitelů škol – transakčním a transformačním. Ve druhé části textu jsou prezentovány první výsledky z dotazníkového výzkumného šetření realizovaného v základních školách. Jeho cílem bylo zjistit, jak učitelé vnímají uplatňovanou sociální moc a styly vedení u svých ředitelů a jak se tyto souvislosti promítají do jejich pracovní spokojenosti. Výsledky mohou být inspirací mj. pro školní psychology, neboť jim umožní nahlédnout problematiku sociální moci z hlediska vedení školy a lépe tak porozumět vztahům učitelé – vedení školy, neboť jim podobné teorie mohou pomoci porozumět vztahům mezi subjekty školy: učiteli a žáky, učiteli a vedením školy, a také mezi poradci a učiteli.
Anotace anglicky
By doing their job, school psychologists can positively influence school climate and interpersonal relationships in school. They often closely cooperate with school management in this matter. Translated text primarily focuses on the topic of social power that exists between all the subjects in school. Types of social power described by French and Raven are connected to leadership styles – transactional and transformational. First results of questionnaire on elementary school’s teachers are presented in the second part of this paper. I aimed to discover how teachers perceive social power and leadership types and how it’s reflected on their job satisfaction. Results can be inspirational for school psychologists in the way to better understand social power and leadership issues, and relationship issues between teachers and school management. Theories such as this one can help to give an insight to relationship between target subjects: teachers and students, teachers and school management, counsellors and teachers.
Návaznosti
MUNI/A/1028/2017, interní kód MUNázev: Od formálního vzdělávání k informálnímu učení: výzkum procesů učení
Investor: Masarykova univerzita, Od formálního vzdělávání k informálnímu učení: výzkum procesů učení, DO R. 2020_Kategorie A - Specifický výzkum - Studentské výzkumné projekty
VytisknoutZobrazeno: 29. 7. 2024 09:37