J 2018

Sociální moc ve vedení lidí - inspirace pro školní psychology

VYCHOPŇOVÁ, Tereza

Základní údaje

Originální název

Sociální moc ve vedení lidí - inspirace pro školní psychology

Název anglicky

Social power in the context of leadership - inspiration for school psychologists

Autoři

VYCHOPŇOVÁ, Tereza (203 Česká republika, garant, domácí)

Vydání

Školský psychológ/Školní psycholog, Brno, Časopis Asociácie školskej psychológie a Asociace školní psychologie - české sekce, 2018, 1212-0529

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Odkazy

Kód RIV

RIV/00216224:14210/18:00103830

Organizační jednotka

Filozofická fakulta

Klíčová slova česky

sociální moc; vedení lidí; pracovní spokojenost; učitelé, ředitelé

Klíčová slova anglicky

social power; leadership; job satisfaction; teachers; principals

Štítky

Změněno: 11. 4. 2019 14:48, Mgr. Igor Hlaváč

Anotace

V originále

Školní psycholog svým působením ve škole podporuje klima a vztahy lidí v ní a nezřídka v této oblasti spolupracuje s vedením školy. Předkládaný text je věnován problematice sociální moci, která je ve škole uplatňovaná ve vztazích mezi všemi aktéry. Typy sociální moci podle Frenche a Ravena jsou zde dávány do vztahu se styly vedení ředitelů škol – transakčním a transformačním. Ve druhé části textu jsou prezentovány první výsledky z dotazníkového výzkumného šetření realizovaného v základních školách. Jeho cílem bylo zjistit, jak učitelé vnímají uplatňovanou sociální moc a styly vedení u svých ředitelů a jak se tyto souvislosti promítají do jejich pracovní spokojenosti. Výsledky mohou být inspirací mj. pro školní psychology, neboť jim umožní nahlédnout problematiku sociální moci z hlediska vedení školy a lépe tak porozumět vztahům učitelé – vedení školy, neboť jim podobné teorie mohou pomoci porozumět vztahům mezi subjekty školy: učiteli a žáky, učiteli a vedením školy, a také mezi poradci a učiteli.

Anglicky

By doing their job, school psychologists can positively influence school climate and interpersonal relationships in school. They often closely cooperate with school management in this matter. Translated text primarily focuses on the topic of social power that exists between all the subjects in school. Types of social power described by French and Raven are connected to leadership styles – transactional and transformational. First results of questionnaire on elementary school’s teachers are presented in the second part of this paper. I aimed to discover how teachers perceive social power and leadership types and how it’s reflected on their job satisfaction. Results can be inspirational for school psychologists in the way to better understand social power and leadership issues, and relationship issues between teachers and school management. Theories such as this one can help to give an insight to relationship between target subjects: teachers and students, teachers and school management, counsellors and teachers.

Návaznosti

MUNI/A/1028/2017, interní kód MU
Název: Od formálního vzdělávání k informálnímu učení: výzkum procesů učení
Investor: Masarykova univerzita, Od formálního vzdělávání k informálnímu učení: výzkum procesů učení, DO R. 2020_Kategorie A - Specifický výzkum - Studentské výzkumné projekty