2018
Iconicity in independent noun phrases in print advertising : A multimodal perspective
PELCLOVÁ, JanaZákladní údaje
Originální název
Iconicity in independent noun phrases in print advertising : A multimodal perspective
Autoři
PELCLOVÁ, Jana (203 Česká republika, garant, domácí)
Vydání
1. vyd. Amsterdam, Persuasion in public discourse : Cognitive and functional perspectives, od s. 281-302, 22 s. Discourse Approaches to Politics, Society and Culture 79, 2018
Nakladatel
John Benjamins Publishing Company
Další údaje
Jazyk
angličtina
Typ výsledku
Kapitola resp. kapitoly v odborné knize
Obor
60203 Linguistics
Stát vydavatele
Nizozemské království
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání
tištěná verze "print"
Odkazy
Kód RIV
RIV/00216224:14210/18:00103865
Organizační jednotka
Filozofická fakulta
ISBN
978-90-272-0138-6
UT WoS
000813447800013
Klíčová slova anglicky
language iconicity; visual iconicity; typographic iconicity; noun phrases; premodification; postmodification; multimodality; advertising discourse; persuasion
Štítky
Příznaky
Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 15. 3. 2023 08:40, Mgr. Jana Pelclová, Ph.D.
Anotace
V originále
The chapter studies the interplay of multimodal iconic signs that construct the meaning of independent noun phrases in advertisements promoting food products. The methodology consists in approaching the diagrammatic iconicity found in language through the perspective of Kress and van Leeuwen’s (1996, 2001) analytical framework of multimodal text and the perspective of typeface design and impression variables as described by Henderson, Giese and Cote (2004). The analysis reveals that independent noun phrases iconicize the process of production, the ingredients used, the variety of products, and gustatory perception. The language diagrammatic iconicity in the analyzed advertisements is achieved by a sequential ordering of modifiers that mirrors either chronological order or the order of importance, and by means of figurative language, lexical cohesion, and a lack of explicit syntactic relations. Both typographic and visual iconicity tend to objectify the semantic dimension of the diagrammatic iconicity. At the same time, the visual iconicity mirrors a close spatial relation between the consumer and the product.
Návaznosti
MUNI/A/1065/2016, interní kód MU |
|