C 2018

Iconicity in independent noun phrases in print advertising : A multimodal perspective

PELCLOVÁ, Jana

Základní údaje

Originální název

Iconicity in independent noun phrases in print advertising : A multimodal perspective

Autoři

PELCLOVÁ, Jana (203 Česká republika, garant, domácí)

Vydání

1. vyd. Amsterdam, Persuasion in public discourse : Cognitive and functional perspectives, od s. 281-302, 22 s. Discourse Approaches to Politics, Society and Culture 79, 2018

Nakladatel

John Benjamins Publishing Company

Další údaje

Jazyk

angličtina

Typ výsledku

Kapitola resp. kapitoly v odborné knize

Obor

60203 Linguistics

Stát vydavatele

Nizozemské království

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Forma vydání

tištěná verze "print"

Odkazy

Kód RIV

RIV/00216224:14210/18:00103865

Organizační jednotka

Filozofická fakulta

ISBN

978-90-272-0138-6

UT WoS

000813447800013

Klíčová slova anglicky

language iconicity; visual iconicity; typographic iconicity; noun phrases; premodification; postmodification; multimodality; advertising discourse; persuasion

Štítky

Příznaky

Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 15. 3. 2023 08:40, Mgr. Jana Pelclová, Ph.D.

Anotace

V originále

The chapter studies the interplay of multimodal iconic signs that construct the meaning of independent noun phrases in advertisements promoting food products. The methodology consists in approaching the diagrammatic iconicity found in language through the perspective of Kress and van Leeuwen’s (1996, 2001) analytical framework of multimodal text and the perspective of typeface design and impression variables as described by Henderson, Giese and Cote (2004). The analysis reveals that independent noun phrases iconicize the process of production, the ingredients used, the variety of products, and gustatory perception. The language diagrammatic iconicity in the analyzed advertisements is achieved by a sequential ordering of modifiers that mirrors either chronological order or the order of importance, and by means of figurative language, lexical cohesion, and a lack of explicit syntactic relations. Both typographic and visual iconicity tend to objectify the semantic dimension of the diagrammatic iconicity. At the same time, the visual iconicity mirrors a close spatial relation between the consumer and the product.

Návaznosti

MUNI/A/1065/2016, interní kód MU
Název: Profilace výzkumných zaměření v anglofonní lingvistické a literární vědě II (Akronym: VZALL2)
Investor: Masarykova univerzita, Profilace výzkumných zaměření v anglofonní lingvistické a literární vědě II, DO R. 2020_Kategorie A - Specifický výzkum - Studentské výzkumné projekty