2019
The Czech Republic: From Ethnic Discrimination to Social Inclusion in the Educational System
FÓNADOVÁ, Laura, Tomáš KATRŇÁK a Natalie SIMONOVÁZákladní údaje
Originální název
The Czech Republic: From Ethnic Discrimination to Social Inclusion in the Educational System
Autoři
FÓNADOVÁ, Laura (203 Česká republika, garant, domácí), Tomáš KATRŇÁK (203 Česká republika, domácí) a Natalie SIMONOVÁ
Vydání
2nd edition. Cham (Switzerland), The Palgrave Handbook of Race and Ethnic Inequalities in Education, od s. 379-419, 41 s. Volume 1, 2019
Nakladatel
Palgrave Macmillan
Další údaje
Jazyk
angličtina
Typ výsledku
Kapitola resp. kapitoly v odborné knize
Obor
50401 Sociology
Stát vydavatele
Švýcarsko
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání
tištěná verze "print"
Kód RIV
RIV/00216224:14560/19:00108884
Organizační jednotka
Ekonomicko-správní fakulta
ISBN
978-3-319-94723-5
Klíčová slova anglicky
educational system; ethnic groups; Czech school system; social policy; social discrimination; social inclusion; Czech Republic
Štítky
Příznaky
Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 11. 5. 2020 12:57, Mgr. Daniela Marcollová
Anotace
V originále
The post-1989 Czech Republic has undergone economic, political, and social transformations that have led the country to a gradual convergence with Western European societies. Accordingly, social inequalities were analysed with a primary focus on the social origin of students. Analyses dealing with the effect of ethnic origin on achieved education only gradually began to appear at the margins of mainstream sociological research. The results of such research can be found not only in sociological articles and books but also in the official reports and policy papers produced by various organisations. This chapter presents a critical review of this literature, produced between 1990 and 2015. We have organised it into three traditions, which developed in chronological order and are to some extent thematically linked.
Návaznosti
MUNI/E/1330/2017, interní kód MU |
|