FÓNADOVÁ, Laura, Tomáš KATRŇÁK a Natalie SIMONOVÁ. The Czech Republic: From Ethnic Discrimination to Social Inclusion in the Educational System. In Peter A.J. Stevens, A. Gary Dworkin. The Palgrave Handbook of Race and Ethnic Inequalities in Education. 2nd edition. Cham (Switzerland): Palgrave Macmillan, 2019, s. 379-419. Volume 1. ISBN 978-3-319-94723-5. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.1007/978-3-319-94724-2_10.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název The Czech Republic: From Ethnic Discrimination to Social Inclusion in the Educational System
Autoři FÓNADOVÁ, Laura (203 Česká republika, garant, domácí), Tomáš KATRŇÁK (203 Česká republika, domácí) a Natalie SIMONOVÁ.
Vydání 2nd edition. Cham (Switzerland), The Palgrave Handbook of Race and Ethnic Inequalities in Education, od s. 379-419, 41 s. Volume 1, 2019.
Nakladatel Palgrave Macmillan
Další údaje
Originální jazyk angličtina
Typ výsledku Kapitola resp. kapitoly v odborné knize
Obor 50401 Sociology
Stát vydavatele Švýcarsko
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání tištěná verze "print"
Kód RIV RIV/00216224:14560/19:00108884
Organizační jednotka Ekonomicko-správní fakulta
ISBN 978-3-319-94723-5
Doi http://dx.doi.org/10.1007/978-3-319-94724-2_10
Klíčová slova anglicky educational system; ethnic groups; Czech school system; social policy; social discrimination; social inclusion; Czech Republic
Štítky topvydavatel
Příznaky Mezinárodní význam, Recenzováno
Změnil Změnila: Mgr. Daniela Marcollová, učo 111148. Změněno: 11. 5. 2020 12:57.
Anotace
The post-1989 Czech Republic has undergone economic, political, and social transformations that have led the country to a gradual convergence with Western European societies. Accordingly, social inequalities were analysed with a primary focus on the social origin of students. Analyses dealing with the effect of ethnic origin on achieved education only gradually began to appear at the margins of mainstream sociological research. The results of such research can be found not only in sociological articles and books but also in the official reports and policy papers produced by various organisations. This chapter presents a critical review of this literature, produced between 1990 and 2015. We have organised it into three traditions, which developed in chronological order and are to some extent thematically linked.
Návaznosti
MUNI/E/1330/2017, interní kód MUNázev: Od diskriminace k sociální inkluzi: analýza etnických nerovností v českém vzdělávacím systému
Investor: Masarykova univerzita, Od diskriminace k sociální inkluzi: analýza etnických nerovností v českém vzdělávacím systému, Podpora zvýšení kvality vynikajících výsledků
VytisknoutZobrazeno: 25. 7. 2024 22:18