k 2018

Socio-ekonomické faktory ovplyvňujúce participáciu na extrémnych rituáloch.

MAŇO, Peter

Základní údaje

Originální název

Socio-ekonomické faktory ovplyvňujúce participáciu na extrémnych rituáloch.

Název česky

Socio-ekonomické faktory ovplyvňujúce participáciu na extrémnych rituáloch.

Autoři

Vydání

Olomoucká religionistická konference, 3. ročník: NÁBOŽENSKÝ RITUÁL V INTERDICIPLINÁRNÍ PERSPEKTIVĚ, 2018

Další údaje

Jazyk

slovenština

Typ výsledku

Prezentace na konferencích

Obor

60304 Religious studies

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Organizační jednotka

Filozofická fakulta

Klíčová slova česky

rituál; náboženstvo; socio-ekonomický status; nákladná signalizácia

Klíčová slova anglicky

ritual; religion; socio-economic status; costly signaling
Změněno: 21. 1. 2019 11:54, Mgr. Michaela Ondrašinová, Ph.D.

Anotace

V originále

Mnohí jednotlivci používajú nákladné rituály na signalizovanie prináležitosti k skupine, jej hodnotám a normám. Odhliadnuc od individuálnej motivácie, samotná nákladnosť participácie komunikuje oddanosť a akceptovanie spoločenského a kozmického poriadku. Niektorí jednotlivci alebo skupiny však môžu využiť rituál na vyjadrenie vzdoru voči existujúcemu poriadku alebo na zlepšenie svojho postavenia v ňom. Náš výskum tamilského rituálu Kavadi na Mauríciu ukazuje, že mladíci a muži s nízkym statusom sa zúčastňujú extrémnou a extravagantnou formou. V prípade nedostatku iných zdrojov títo ľudia zmrzačujú svoje telo aby tak signalizovali svoje skryté kvality a aby mohli žiadať bohov o lepší osud. V tomto kontexte rituál slúži ako adaptačná stratégia statusového manažmentu v náboženskej skupine.

Anglicky

Many individuals use costly rituals to signal adherence to the group, its values, norms, and taboos. Individual motivations notwithstanding, the costliness of performance alone communicates devotion and acceptance of the social and cosmic order. At the same time, certain groups or individuals can use ritual action to challenge the existing order or to improve their social standing in it. Through this, ritual systems and norms that surround them can change in the long-run. Our research on the Mauritian Tamil ritual Kavadi shows that young and low-status men engage in the most extreme and extravagant forms of participation, which is a finding not unique to this island. Lacking other resources, these men are using their bodies by ritually mutilating them to signal their underlying qualities to others and to bargain with gods for their fortune. Importantly, the motivations to participate differ as a result of socio-economic status, resulting in different cultural norms and expectations for proper execution of the ritual by the different sub-groups.

Návaznosti

EE2.3.20.0048, projekt VaV
Název: Laboratoř pro experimentální výzkum náboženství