k 2018

Uchazeči o studium učitelství pro mateřské školy: předběžné výzkumné sdělení

GRŮZOVÁ, Lucie, Zora SYSLOVÁ a Veronika NAJVAROVÁ

Základní údaje

Originální název

Uchazeči o studium učitelství pro mateřské školy: předběžné výzkumné sdělení

Název anglicky

Prospective students of pre-primary school teacher education: preliminary findings

Autoři

GRŮZOVÁ, Lucie (203 Česká republika, garant, domácí), Zora SYSLOVÁ (203 Česká republika, domácí) a Veronika NAJVAROVÁ (203 Česká republika, domácí)

Vydání

Transdisciplinarita v pedagogických vědách, 2018

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Prezentace na konferencích

Obor

50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Kód RIV

RIV/00216224:14410/18:00103895

Organizační jednotka

Pedagogická fakulta

Klíčová slova česky

učitelství pro mateřské školy; pregraduální vzdělávání; profesní příprava; učitel v MŠ

Klíčová slova anglicky

preprimary teaching; graduate education; teacher education; pre-school teachers
Změněno: 29. 3. 2019 09:11, doc. PhDr. Zora Syslová, Ph.D.

Anotace

V originále

Cílem příspěvku je najít odpověď na otázku, jací jsou uchazeči o studium v programu učitelství pro mateřské školy na Pedagogické fakultě Masarykovy univerzity. Specificky jsou analyzována data vztahující se k jejich osobní historii, k jejich aspiraci z hlediska studia a budoucího povolání a také jejich prekoncepty vztahující se k profesi učitelství (k edukačním procesům, aktérům či podmínkám). Realizovaný výzkum spadá do proudu výzkumu profesionalismu, profesního vzdělávání a profesního rozvoje. Specificky je jeho předmětem fáze získávání (atrahování) zájemců o studium učitelství pro mateřské školy a zjišťování jejich charakteristik, včetně diagnostiky studijních a profesních předpokladů pro studium učitelství pro mateřské školy. Studie zastihuje příslušníky profese v rané fázi profesního rozvoje, v situaci proměny či přechodu od role žáka (a žákovského vidění a pojetí edukace) k roli (a perspektivě) učitele. Bylo realizováno dotazníkové šetření mezi studenty nastupujícími do prvního semestru studia oboru Učitelství pro mateřské školy. Použitý nástroj umožnil sběr jak kvantitativních dat analyzovaných technikami deskriptivní statistiky, tak dat kvalitativních, k jejichž analýze byly použity postupy obsahové analýzy výpovědí získaných skrze otevřené položky. Zároveň příspěvek čerpá z dat získaných obsahovou analýzou přepisů rozhovorů realizovaných s vybranými studenty prvního semestru s cílem napomoci fundovanější interpretaci kvantitativních dat získaných v dotazníku.V současné době (květen 2018) probíhá analýza pořízených dat. Závěry budou k dispozici na konci června. Lze očekávat, že studie pomůže přesněji formulovat reálné studijní a profesní předpoklady uchazečů o studium učitelství pro mateřské školy na PdF MU a také jaké jsou jejich prekoncepty týkající se aktérů, procesů a prostředí školní edukace na počátku jejich pregraduálního vzdělávání.

Anglicky

The presentation will report the findings of a research study focused on the prospective students of preprimary school teaching at the Faculty of Education, Masaryk University. The aim of the study was to find out what they are like, what their academic and professional dispositions are for the teaching profession and what their preconceptions are about the actors, processes and environment in school education at the beginning of their graduate teacher education. The general framework of the study is the concept of professionalsm, professional education, professional development and attracting prospective teachers to the profession. A questionnaire survey was carried out between teacher students in their first semester which included closed as well as open questions concerning their histories and (pre)conceptions of educational phenomena. Additional interviews were also carried out to help interpret the quantitative findings.