2018
Na vzdělání záleží : Jak vzdělanostní rozdíly ovlivňují osudy lidí v české společnosti
HAMPLOVÁ, Dana, Tomáš KATRŇÁK, Petra ANÝŽOVÁ, Tomáš DOSEDĚL, Petr FUČÍK et. al.Základní údaje
Originální název
Na vzdělání záleží : Jak vzdělanostní rozdíly ovlivňují osudy lidí v české společnosti
Název anglicky
Education matters : How educational differences affect individuals' lives
Autoři
HAMPLOVÁ, Dana (203 Česká republika), Tomáš KATRŇÁK (203 Česká republika, garant, domácí), Petra ANÝŽOVÁ (203 Česká republika), Tomáš DOSEDĚL (203 Česká republika, domácí), Petr FUČÍK (203 Česká republika, domácí), Beatrice Elena CHROMKOVÁ MANEA (203 Česká republika, domácí), Aleš KUDRNÁČ (203 Česká republika), Lukáš LINEK (203 Česká republika), Martina MYSÍKOVÁ (203 Česká republika), Klára PLECITÁ (203 Česká republika) a Jiří ŠAFR (203 Česká republika)
Vydání
1. vyd. Brno, 227 s. Sociologická řada, sv. č. 17, 2018
Nakladatel
Centrum pro studium demokracie a kultury
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Odborná kniha
Obor
50401 Sociology
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání
tištěná verze "print"
Odkazy
Kód RIV
RIV/00216224:14230/18:00101226
Organizační jednotka
Fakulta sociálních studií
ISBN
978-80-7325-457-5
Klíčová slova česky
Vzdělání; práce; příjmy; volební chování; sebevražda; rodina; hodnoty; identita
Klíčová slova anglicky
Education; work; income; voting; divorce; suicide; family; values; identity
Štítky
Příznaky
Recenzováno
Změněno: 9. 10. 2018 15:22, Mgr. Blanka Farkašová
V originále
Za posledních dvacet let došlo v České republice k zásadnímu nárůstu počtu studentů na vysokých školách. Jedním z důsledků je, že v naší populaci vzrostly podíly osob s ukončeným vysokoškolským vzděláním na dvojnásobek. Prudký rozvoj vzdělávacího systému vyvolává řadu otázek. Mění se vztah mezi vzděláním, chováním, hodnotami a postoji? Rozevřela se v posledních třech desetiletích propast mezi lidmi s nižším a vyšším vzděláním, nebo se naopak rozdíly mezi nimi stírají? Kniha se zabývá vzdělanostními skupinami v současné české společnosti. Na vybraných životních výsledcích ukazuje, do jaké míry vzdělanostní úroveň ovlivňuje život člověka. Ovlivňuje vzdělání čím dál silněji individuální životní dráhy? Autoři a autorky jednotlivých kapitol analyzují data z aktuálních sociologických šetření a nabízejí odpovědi na všechny tyto důležité otázky.
Anglicky
The book focuses on the relationship between one's level education and other areas of social life, addressing questions pertaining to accumulation of dis/advantages on the opposite ends of the educational spectrum. In its 11 chapters, it takes a closer look at work and income, voter behaviour, and partnerships, as well as intentional self-harm, value orientations, and national identity of the Czech population. The results derived from these analyses then document that low-educated Czechs – when compared to their high-educated counterparts (and especially university graduates) – tend to suffer disproportionally a plethora of unfavourable outcomes; not only those related to work and income, but also those linked to lifestyles, marital life, or even suicide. The book also shows that little change in this link between ones' educational attainment and the selected outcomes took place over the past 30 years.
Návaznosti
GB14-36154G, projekt VaV |
|