2018
Falešně o vědě a falešná věda
ONDRÁČEK, TomášZákladní údaje
Originální název
Falešně o vědě a falešná věda
Název anglicky
Twaddle about Science and Twaddling Science
Autoři
ONDRÁČEK, Tomáš (203 Česká republika, garant, domácí)
Vydání
Hradecké filozofické dny: Člověk v postfaktické společnosti, 2018
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Prezentace na konferencích
Obor
50204 Business and management
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Kód RIV
RIV/00216224:14560/18:00103924
Organizační jednotka
Ekonomicko-správní fakulta
Klíčová slova anglicky
scientific publishing; popularization of science; scientific controversies; framing science; inaccuracies; falsehoods
Změněno: 10. 10. 2018 08:30, Mgr. et Mgr. Tomáš Ondráček, Ph.D.
V originále
Příspěvek se zaobírá problematikou referování o vědě. Jeho cílem je představit jevy, ke kterým dochází nebo může docházet při představování vědeckých výsledků ve veřejném zpravodajství a které mohou výrazně zkreslit předávanou zprávu. Příkladem těchto jevů je vytváření kontroverzí v oblastech, kde kontroverze nepanuje (např. vědecké názory na globální oteplování), emoční manipulace čtenáře pořadím předkládání informací (např. v diskusi o očkování), nedostatečné porozumění originálnímu výzkumu tím, kdo zprávu předkládá (např. výzkum hydrogen sulfidu), nebo přímo přebírání problematických originálních výzkumů (např. výzkum konzumace masa a sobectví). Spolu s představením těchto jevů jsou také položeny otázky: Je užitečné vyvracet nepravdivé informace? Měla by vědecká komunita reagovat na každé nepravdivé sdělení? Jakým způsobem a kdy je vhodné využívat vědu? Jak by měli vědci prezentovat své poznatky? A v neposlední řadě je třeba se ptát: Měli by vědci vždy prezentovat své poznatky veřejnosti? Jak bude ukázáno, jsou nedostatky v referování o vědě způsobeny různorodými příčinami a mají rozdílné projevy i konkrétní dopady.
Anglicky
The paper deals with scientific reporting. It aims to present phenomena that occur or might occur when presenting science and its results in public news and which may significantly distort the message transmitted. Examples of these phenomena are the creation of controversy in areas where it does not exist (eg scientific opinions on global warming), the emotional manipulation of the reader due ordering (eg in the discussion of vaccination), the lack of understanding of original research (eg research hydrogen sulphide), or problematic original research (eg research into meat consumption and selfishness). Together with the introduction of these phenomena, questions are asked: Is it useful to refute false information? Should the scientific community react to every false statement? How and when is it appropriate to use science? How should scientists present their findings? And last but not least, should we ask: Should scientists always present their findings to the public? However, there is no clear answer to these questions. As will be shown, shortcomings in science reporting are due to diverse causes and have different manifestations and specific impacts.