PAVLICOVÁ, Martina a Lucie UHLÍKOVÁ. „Něco za něco…“: Folklorní hnutí v českých zemích ve světle totalitární kulturní politiky. Český lid. Academia, 2018, roč. 105, č. 2, s. 177-197. ISSN 0009-0794. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.21104/CL.2018.2.03.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název „Něco za něco…“: Folklorní hnutí v českých zemích ve světle totalitární kulturní politiky
Název anglicky “Quid Pro Quo”: Czech Folklore Revival Movement in the Light of Totalitarian Cultural Policy
Autoři PAVLICOVÁ, Martina (203 Česká republika, garant, domácí) a Lucie UHLÍKOVÁ (203 Česká republika).
Vydání Český lid, Academia, 2018, 0009-0794.
Další údaje
Originální jazyk čeština
Typ výsledku Článek v odborném periodiku
Obor 50404 Antropology, ethnology
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
WWW URL URL
Impakt faktor Impact factor: 0.094 v roce 2012
Kód RIV RIV/00216224:14210/18:00115007
Organizační jednotka Filozofická fakulta
Doi http://dx.doi.org/10.21104/CL.2018.2.03
Klíčová slova česky folklorní hnutí; folklorní soubory; totalitarismus; socialistická kulturní politika; proměny tradice; volný čas; Česká republika
Klíčová slova anglicky Folklore revival movement; folk ensembles; totalitarianism; communist cultural policy; transformation of tradition; leisure; Czech Republic
Štítky rivok
Příznaky Recenzováno
Změnil Změnila: Mgr. Monika Kellnerová, učo 430435. Změněno: 6. 4. 2021 20:57.
Anotace
Příspěvek se zabývá proměnou společnosti a kultury v totalitarismu na příkladu folklorního hnutí v českých zemích v letech 1948–1989. Text reflektuje výsledky výzkumu realizovaného metodou orální historie v kombinaci se studiem oficiálních i neoficiálních písemných a obrazových pramenů. Popisuje hlavní cíle komunistické kulturní politiky, sleduje důvody masového rozvoje folklorních souborů v 50. letech i postupné proměny filozofie jejich činnosti. Míra kooperace folklorních souborů s politickou mocí a jejich využívání pro propagaci komunistického režimu byla různorodá. Politicky angažovaná vystoupení i účast na akcích organizovaných totalitárním státním aparátem – to vše vedlo k tomu, že část české veřejnosti má k folklornímu hnutí jako celku negativní postoj. Přesto je dnes zřejmé, že motivace činnosti většiny členů folklorních souborů byla nepolitická a pro mnohé byl tento způsob trávení volného času únikem z reality do romanticky nahlíženého světa lidové kultury a jejího étosu.
Anotace anglicky
The essay deals with the transformation of society and culture in totalitarianism with the example of the Czech folklore revival movement between 1948 and 1989. The text reflects the results of research that used the method of oral history in combination with the study of official and unofficial written and pictorial sources. While describing the principal objectives of the Communist cultural policy, the essay observes the reasons for the mass development of folk ensembles in the 1950s and the gradual transformations of their activity’s philosophy. The degree of cooperation between folk ensembles and political power, and their exploitation for the propagation of Communist regime was varied. Politically engaged performances as well as participation in the events organized by the totalitarian state apparatus – all that has resulted in the negative attitude that a part of the Czech public has adopted towards the folklore revival movement as a whole. Yet it is currently obvious that most members of folk ensembles were not politically motivated, and for many of them this leisure activity was an escape from reality to the romantically viewed world of folk culture and its ethos.
VytisknoutZobrazeno: 22. 7. 2024 12:28