B 2018

Roma Identity and Ritual in the Classroom. The Institutional Embeddedness of Ethnicity.

OBROVSKÁ, Jana

Základní údaje

Originální název

Roma Identity and Ritual in the Classroom. The Institutional Embeddedness of Ethnicity.

Autoři

OBROVSKÁ, Jana (203 Česká republika, garant, domácí)

Vydání

Cham, Switzerland, 199 s. Edition Number 1, 2018

Nakladatel

Palgrave Macmillan

Další údaje

Jazyk

angličtina

Typ výsledku

Odborná kniha

Obor

50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Stát vydavatele

Švýcarsko

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Forma vydání

tištěná verze "print"

Odkazy

Kód RIV

RIV/00216224:14410/18:00101248

Organizační jednotka

Pedagogická fakulta

ISBN

978-3-319-94513-2

Klíčová slova anglicky

Othering in Education; Roma teenage learners; Minority children in classrooms; Peer cultures; Multiculturalism and Education

Štítky

Příznaky

Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 27. 3. 2021 10:43, Mgr. Jana Obrovská, Ph.D.

Anotace

V originále

This book addresses the dynamics of interethnic relationships in ethnically mixed classrooms in the Czech Republic. The classroom is a space in which the boundaries and meanings of facets of identity such as ethnicity, class and gender are negotiated on a daily basis: using rich ethnographic data, the author grounds the analysis in a novel theoretical framework which uses the traditional concept of ritual to examine peer cultures. Highlighting the perspectives of the students themselves, their own peer cultures and the agency of the minority youth present in the classroom, the book reinforces the idea that the dynamics of peer culture can be the scene for successful peer inclusion strategies as well as a stage for the reproduction of inequalities. The author offers a rich array of data from post-socialist classrooms, which are almost invisible in the dominant debates surrounding ethnicity. This revelatory book will be of interest and value to students and scholars of social anthropology, the sociology of education and race and ethnicity in education, as well as practitioners working with minority youth. This book was also published as an e-book with ISBN: 978-3-319-94514-9.

Návaznosti

GAP404/12/1487, projekt VaV
Název: Vzdělávací strategie dětí migrantů a dětí z etnických menšin (Akronym: MOPED)
Investor: Grantová agentura ČR, Vzdělávací strategie dětí migrantů a dětí z etnických menšin