2018
Neoklasicistní dekorativní umění ve střední Evropě v éře Marie Terezie a Josefa II : Transkulturalita, nebo kulturní reprodukce?
SUCHÁNEK, Pavel a Tomáš VALEŠZákladní údaje
Originální název
Neoklasicistní dekorativní umění ve střední Evropě v éře Marie Terezie a Josefa II : Transkulturalita, nebo kulturní reprodukce?
Název anglicky
Neoclassical Decorative Arts in Central Europe during the Era of Maria Theresa and Joseph II : Transculturality or Cultural Reproduction?
Autoři
SUCHÁNEK, Pavel (203 Česká republika, garant, domácí) a Tomáš VALEŠ (203 Česká republika, domácí)
Vydání
Cornova : Revue České společnosti pro výzkum 18. století, Praha, Česká společnost pro výzkum 18. století, 2018, 1804-6983
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Článek v odborném periodiku
Obor
60401 Arts, Art history
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Odkazy
Kód RIV
RIV/00216224:14210/18:00101256
Organizační jednotka
Filozofická fakulta
Klíčová slova česky
dekorativní umění; design; neoklasicismus; Morava; Vídeň; umělecká akademie
Klíčová slova anglicky
decorative art; design; neoclassicism; Moravia; Vienna; art academy
Štítky
Příznaky
Recenzováno
Změněno: 31. 3. 2020 23:38, doc. Mgr. Pavel Suchánek, Ph.D.
V originále
Příspěvek se zamýšlí se nad povahou kulturních transferů v oblasti výtvarných návrhů dekorativních uměleckých děl na pomezí volného umění a uměleckého řemesla ve střední Evropě v druhé polovině 18. století. Na základě detailní analýzy několika dílčích uměleckých realizací autoři ukazují, že soudobá dekoratérská tvorba, která byl dosud paušálně interpretována jako nepříliš invenční přebírání francouzských grafických vzorníků byla ve skutečnosti invenčním hledáním středoevropské syntézy, inspirující se v římském antikvářském a uměleckém prostředí a rozvíjející podněty nově se etablující výuky návrhářství uměleckého řemesla na vídeňské akademii a v okruhu císařského dvora.
Anglicky
This paper considers forms of cultural transfer in decorative design in Central Europe in the second half of the 18th century, focussing on works that combine aspects of both fine arts and artisan craftsmanship. Based on a detailed analysis of a number of works, the authors show that trends in decoration that had hitherto been broadly interpreted as a somewhat uninventive adoption of French graphic pattern-books in fact represented an innovative quest for an original Central European synthesis taking its inspiration from classical Roman art and developing ideas emerging from the recently introduced teaching of artistic design at the Vienna Academy and from circles close to the imperial court.
Návaznosti
GB14-36521G, projekt VaV |
|