J 2018

Neoklasicistní dekorativní umění ve střední Evropě v éře Marie Terezie a Josefa II : Transkulturalita, nebo kulturní reprodukce?

SUCHÁNEK, Pavel a Tomáš VALEŠ

Základní údaje

Originální název

Neoklasicistní dekorativní umění ve střední Evropě v éře Marie Terezie a Josefa II : Transkulturalita, nebo kulturní reprodukce?

Název anglicky

Neoclassical Decorative Arts in Central Europe during the Era of Maria Theresa and Joseph II : Transculturality or Cultural Reproduction?

Autoři

SUCHÁNEK, Pavel (203 Česká republika, garant, domácí) a Tomáš VALEŠ (203 Česká republika, domácí)

Vydání

Cornova : Revue České společnosti pro výzkum 18. století, Praha, Česká společnost pro výzkum 18. století, 2018, 1804-6983

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

60401 Arts, Art history

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Odkazy

Kód RIV

RIV/00216224:14210/18:00101256

Organizační jednotka

Filozofická fakulta

Klíčová slova česky

dekorativní umění; design; neoklasicismus; Morava; Vídeň; umělecká akademie

Klíčová slova anglicky

decorative art; design; neoclassicism; Moravia; Vienna; art academy

Štítky

Příznaky

Recenzováno
Změněno: 31. 3. 2020 23:38, doc. Mgr. Pavel Suchánek, Ph.D.

Anotace

V originále

Příspěvek se zamýšlí se nad povahou kulturních transferů v oblasti výtvarných návrhů dekorativních uměleckých děl na pomezí volného umění a uměleckého řemesla ve střední Evropě v druhé polovině 18. století. Na základě detailní analýzy několika dílčích uměleckých realizací autoři ukazují, že soudobá dekoratérská tvorba, která byl dosud paušálně interpretována jako nepříliš invenční přebírání francouzských grafických vzorníků byla ve skutečnosti invenčním hledáním středoevropské syntézy, inspirující se v římském antikvářském a uměleckém prostředí a rozvíjející podněty nově se etablující výuky návrhářství uměleckého řemesla na vídeňské akademii a v okruhu císařského dvora.

Anglicky

This paper considers forms of cultural transfer in decorative design in Central Europe in the second half of the 18th century, focussing on works that combine aspects of both fine arts and artisan craftsmanship. Based on a detailed analysis of a number of works, the authors show that trends in decoration that had hitherto been broadly interpreted as a somewhat uninventive adoption of French graphic pattern-books in fact represented an innovative quest for an original Central European synthesis taking its inspiration from classical Roman art and developing ideas emerging from the recently introduced teaching of artistic design at the Vienna Academy and from circles close to the imperial court.

Návaznosti

GB14-36521G, projekt VaV
Název: Centrum pro transdisciplinární výzkum kulturních fenoménů ve středoevropských dějinách: obraz, komunikace, jednání