C 2018

Formativní evaluace pedagogicko-psychologické složky profesní přípravy

KRATOCHVÍLOVÁ, Jana a Hana KOBLIHOVÁ

Základní údaje

Originální název

Formativní evaluace pedagogicko-psychologické složky profesní přípravy

Název česky

Formativní evaluace pedagogicko-psychologické složky profesní přípravy

Název anglicky

Formative evaluation of the pedagogical-psychological component of the vocational preparation

Autoři

KRATOCHVÍLOVÁ, Jana (203 Česká republika, garant, domácí) a Hana KOBLIHOVÁ (203 Česká republika, domácí)

Vydání

první, 2018. Ostrava, Otázky evaluace výuky na vysokých školách, od s. 49-62, 14 s. 2018

Nakladatel

Ostravská univerzita

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Kapitola resp. kapitoly v odborné knize

Obor

50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Forma vydání

tištěná verze "print"

Kód RIV

RIV/00216224:14410/18:00104079

Organizační jednotka

Pedagogická fakulta

ISBN

978-80-7599-024-2

Klíčová slova česky

evaluace; autoevaluace; principy kvality výuky

Klíčová slova anglicky

evaluation; self-evaluation; principles of quality of teaching

Příznaky

Recenzováno
Změněno: 5. 4. 2019 10:14, doc. Mgr. Jana Kratochvílová, Ph.D.

Anotace

V originále

Cílem kapitoly je informovat o průběhu a výsledcích evaluačního projektu zaměřeného na kvalitu pregraduální přípravy učitelů v inovovaném pedagogicko-psychologickém modulu na PdF MU. Jeho součástí jsou principy kvality výuky, které představují interní očekávání, sociální reprezentaci požadavků na výuku vytvořenou pracovníky katedry pedagogiky. V cyklickém evaluačním projektu nás zajímá, jakým způsobem se naplňování principů odráží v kultuře vyučování a učení v předmětech pedagogicko-psychologického modulu. Empirické šetření je realizováno na konci každého semestru rozmanitými metodami a technologiemi, od tradiční papírové“ formy k elektronické, přičemž stěžejní metodou se stává námi zkonstruovaný dotazník. Na příkladu vybraného evaluovaného předmětu dokumentujeme zkušenosti s autoevaluační činností a poukazujeme na výsledky evaluace a z toho vyplývající následnou intervenci. Průběžné zjišťování kvality nám umožňuje postupně identifikovat silné a slabé stránky výuky a vede nás k úvahám, jak využít výsledků evaluace v praxi a ke konkrétním opatřením směřujícím ke zkvalitnění výukového procesu.

Anglicky

The aim of the paper is to provide information about the proces and results of the evaluation project focused on the quality of pre-graduate teacher preparation in the innovated pedagogical-psychological module at the Faculty of Education at the Masaryk University.The article deals with the principles of the quality of teaching, which constitute the internal expectations and the social representation of teaching requirements set up by the Department of Education staff. In the cyclical evaluation project we are mainly interested in the problematics concerning the reflection of the teaching and learning culture in the courses of the pedagogical-psychological module. The empirical survey is realized at the end of each semester by using various methods and techniques, from the traditional paper form to the electronic version, yet the fundamental method seems to be a questionnaire which we constructed for that purpose. Based on the selected evaluated course, we illustrate the experiences with self-evaluation, emphasize the outcomes of the evaluation and the results of the subsequent pedagogical intervention. The fact that we focus on the qualitative aspect of the evaluation, enables us to identificate the strengths and weaknesses of the teaching process and helps us to use the results of the evaluation in practice in order to improve the teaching process.

Návaznosti

MUNI/A/1192/2017, interní kód MU
Název: Navazující výzkum implementace inovovaného pedagogicko-psychologického modulu v pregraduální přípravě studentů PdF ve druhém roce (Akronym: PEDPSYII)
Investor: Masarykova univerzita, Navazující výzkum implementace inovovaného pedagogicko-psychologického modulu v pregraduální přípravě studentů PdF ve druhém roce, DO R. 2020_Kategorie A - Specifický výzkum - Studentské výzkumné projekty